Зарубіжна література 8-9 класи
70 годин, І семестр – 32 години, ІІ семестр – 38 годин
Головна
мета вивчення предмета «Зарубіжна література» в загальноосвітній школі –
прилучення учнів до здобутків світової літератури і культури, розвиток творчої
особистості (читача), формування в неї гуманістичного світогляду, високої
моралі, естетичних смаків, а також якостей громадянина України, який усвідомлює
свою належність до світової спільноти.
Завдання вивчення літератури у 8–9 класах
(системне читання):
-
дати
уявлення про основні літературні епохи, напрями, течії в контексті вітчизняної
та світової культури;
-
розкрити
жанрово-родовий поділ літератури, навчити розрізняти твори різних родів і
жанрів у їхній специфіці;
-
поглибити
вміння аналізу та інтерпретації творів літератури із застосуванням основних
теоретичних понять;
-
сформувати
в учнів уміння виокремлювати компоненти змісту й форми, установлювати зв’язки
поміж окремими компонентами твору, визначати їхні функції в тексті;
-
навчити
школярів зіставляти різні літературні твори, явища, визначати їхню художню
своєрідність;
-
активізувати
інтерес учнів до вивчення літератури в оригіналах і перекладах, розвинути
вміння зіставляти оригінали й переклади (за умови володіння відповідною
іноземною мовою);
-
сприяти
самоствердженню учнів, виробленню в них моральних якостей, громадянської
позиції;
-
розвивати
вміння й навички зв’язного мовлення (із застосуванням аргументації, елементів
дискусії, оцінки щодо прочитаного та ін.);
-
виховувати
естетичні почуття та емоції, формувати здібність отримувати естетичне задоволення
від прочитаного.
-
Календарно-тематичне
планування складено за програмою: Світова
література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. - К.:
Видавничий дім «Освіта», 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН від
07.06.2017 № 804, та змінами 2022 року.
Підручники - Ю.І.Ковбасенко, Л.В.Ковбасенко. Зарубіжна література. Підручник для
8 класу ЗНЗ.
«Літера ЛТД» 2016.
- Ю.І.Ковбасенко, Л.В.Ковбасенко. Зарубіжна література. Підручник для
9 класу ЗНЗ.
«Літера ЛТД» 2017.
Зарубіжна література 8 клас
70 годин, І семестр – 32 години, ІІ семестр – 38 годин
текстуальне вивчення творів – 56 годин;
розвиток мовлення – 4 години;
позакласне читання – 4 години;
резервний час – 6 годин.
Обов’язкова
кількість видів контролю у 8 і 9 класах
Семестр |
Контрольні роботи |
Розвиток мовлення |
Позакласне читання |
Перевірка зошитів |
Прим. |
|
Різні форми контролю |
Контрольний класний твір |
|||||
І |
2 |
1 |
2 (1у+1п) |
2 |
4 |
|
ІІ |
2 |
1 |
2 (1у+1п) |
2 |
5 |
|
Календарно-тематичне планування
уроків зарубіжної літератури у 8 класі
№ |
Дата |
Корек |
Тема уроку |
Д/З |
Примітки |
|
|
|
Вступ
(2год.) |
|
|
1 |
|
|
Література і
культура. Роди літератури, їх характерні ознаки. Вхідне діагностування (тести) |
Зроб виписки з матер підр с.4-7 |
|
2 |
|
|
Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями, течії. Повторення теми «Жанри фольклору» |
Працюв із схемою, вивч літ терміни |
|
|
|
|
Священні книги людства ( |
|
|
3 |
|
|
Священні книги як
вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів. |
Прочит про веди, зроб виписки |
|
4 |
|
|
Веди як пам’ятка
індоєвропейської словесності II-I тис. до н. е. |
Усно відп на запит с.11-12 |
|
5 |
|
|
Біблія як основа
двох релігій – юдейської і християнської |
Переказув біблійні сюжети |
|
6 |
|
|
Ключові ідеї та
образи Старого і Нового Заповітів |
Підгот повід про Коран |
|
7 |
|
|
Коран – головна книга ісламу |
Підгот до
ур ПЧ |
|
8 |
|
|
ПЧ №1.Презентація
улюблених релігійних сюжетів |
Підгот до ур РМ |
|
9 |
|
|
РМ №1(письмово).
Твір-роздум «Що дають сучасній людині знання про священні книги людства?» |
Повт тему |
|
10 |
|
|
Контрольна робота з
теми «Література і культура. Священні книги людства» (літературний диктант) |
Відп. на пит. на с.26 |
|
|
|
|
Античність (11г ) |
|
|
11 |
|
|
Поняття про
античність, її хронологічні межі Специфіка
розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. |
Відп. на пит. на с.36 |
|
12 |
|
|
Давньогрецька
міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфи троянського циклу. |
Прочит пр. Гомера, створ схему розпов |
|
13 |
|
|
Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. |
Чит на с.46-50 |
|
14
|
|
|
Образи Ахілла і Гектора. |
Усно завд 6-11 с.56 |
|
15 |
|
|
Гуманістичний зміст «Іліади» |
Підг до ур РМ |
|
16 |
|
|
РМ №2 (усно). Дискусія «Античний і сучасний героїзм: зв'язок
поколінь» |
Прочит про Тіртея, створ схе |
|
17 |
|
|
Особливості розвитку і види
лірики в Давній Греції. Поезія Тіртея. |
Напис власне висл на осн вірш |
|
18 |
|
|
Поезія Сапфо. «До Афродіти». Образ ліричної героїні, глибина її
почуттів і переживань. |
Вир чит твори Сапфо |
|
19
|
|
|
Давньогрецький театр. Есхіл. Трагедія «Прометей
закутий» |
Усно викон завд на с.71 |
|
20 |
|
|
«Золота доба» давньоримської літератури. Публій Вергілій Марон (70–19 рр. до н. е.). |
Прочит про Вергілія |
|
21 |
|
|
«Енеїда».
Творче наслідування поем
Гомера: “одіссея” мандрів Енея та “іліада” його битв. Поетизація римської
доблесті, патріотичного служіння державі, величі Риму |
Відп. на пит. на с.80 |
|
22 |
|
|
Поезія Горація та Овідія. Вплив античності на розвиток світової літератури й
культури |
Підгот до КР (письм твір) |
|
23 |
|
|
Контрольна робота з теми «Античність» (письмовий твір №1) «Література античності і сьогодення» |
Повт літер роди і жанри |
|
|
|
|
Середньовіччя (8г.) |
|
|
24 |
|
|
Середньовіччя як доба. Основні жанри середньовічної літератури на
Заході й Сході. |
Зроб виписки з матер с.91-98 |
|
25 |
|
|
Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. Лі Бо.
Основні теми і мотиви лірики |
Чит на с.103-104 |
|
26 |
|
|
Ду Фу. Зв’язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Національні
образи, символи |
Вир чит вірші |
|
27 |
|
|
Золота доба персько-таджицької лірики. Омар Хайям. Рубаї. Лаконізм
і місткість жанру рубаї |
Напам рубаї |
|
28 |
|
|
Література середньовічної
Європи. «Пісня про Роланда». Історична основа твору й поетичне переосмислення
в ньому реальних подій. Квазіісторизм. |
Чит на с.122-132 |
|
29 |
|
|
Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». Образна система. Елементи
фольклору. |
Відп. на пит. с.132 |
|
30 |
|
|
Аліг’єрі Данте (1265–1321).
Загальна характеристика його творчості. Сонет 11. |
Повт тему «Середньовіччя |
|
31 |
|
|
Контрольна робота (відповіді на питання) з теми
«Середньовіччя» |
Підг до ур ПЧ |
|
32 |
|
|
ПЧ №2. Поезія епохи
Середньовіччя. Рудакі. Гафіз. |
Повт вивч у І семестрі |
|
|
|
|
ІІ семестр
|
|
|
|
|
|
Відродження
(12г) |
|
|
33 |
|
|
Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності.
Характерні риси ренесансної культури і літератури. |
Чит на с.146-148 |
|
34 |
|
|
Франческо Петрарка. Сонети
№ 61, 132. Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки |
Напам сонет Петрарки № 61 |
|
35 |
|
|
В. Шекспір. Трагедія «Ромео і
Джульєтта». Історія створення. |
Чит трагедію «Р і Дж» |
|
36 |
|
|
Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти |
Зміст трагедії «Ромео і Джул» |
|
37 |
|
|
Проблема життя і смерті.
Трактування фіналу. |
Хар образи трагедії Шексп |
|
38 |
|
|
Гуманістична цінність трагедії В. Шекспіра, її популярність серед
різних поколінь |
Відпов на
пит на с.177 |
|
39 |
|
|
Вільям Шекспір. Сонети №
66, 116, 130. Основні теми сонетів В.
Шекспіра |
Напам сонет Шекспіра № 66 |
|
40 |
|
|
Мігель де Сервантес
Сааведра. «Дон Кіхот». Історія
створення роману |
Створ схем портрет Сервант |
|
41 |
|
|
Особливості сюжету і композиції твору Сервантеса. |
Чит на с.190-201 |
|
42 |
|
|
Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, |
Усно відп на запит с.237 |
|
43 |
|
|
Дон Кіхот і Санчо Панса – парні образи, у яких утілено високу мрію і
прагматизм. |
Відпов на пит на с.238 |
|
44 |
|
|
«Донкіхотство». Широта філософського змісту твору, можливість його
різних тлумачень. |
Підг до КР |
|
45 |
|
|
Контрольна робота (письмовий твір №2). «Донкіхоти» сучасності»» |
Повт. тему |
|
|
|
|
Бароко
і класицизм (8г ) |
|
|
46 |
|
|
Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі |
Зроб виписки матер с.242-245 |
|
47 |
|
|
Видатні представники
європейського бароко та їхні здобутки (огляд). |
Чит на с.246-247
|
|
48 |
|
|
Луїс де Гонгора-і-Арготе, «Галерник». Утілення у вірші провідних тем
барокової літератури |
Вир чит вірш Гонгори і-Арготе |
|
49 |
|
|
Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму.
Характерні ознаки |
Чит про Мольєра |
|
50 |
|
|
Мольєр – майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра |
Завд на с.261 |
|
51 |
|
|
Історія створення
комедії «Міщанин-шляхтич». Тематика і проблематика твору |
Чит с.260 |
|
52 |
|
|
Основні образи комедії «Мішанин-шляхтич» |
Характ образи твору Мольєра |
|
53 |
|
|
Засоби комічного у творі Мольєра. Значення творчості великого
драматурга |
Підг. до уроку РМ |
|
54 |
|
|
РМ№3 (усно). Порівняльний проєкт «Бароко і класицизм – діти
однієї епохи» |
Повт тему |
|
55 |
|
|
Контрольна робота. Комбінована. |
Повт літер
жанри |
|
|
|
|
ЛІТЕРАТУРА
XX–XXI СТ. У ПОШУКАХ СЕБЕ І ВИСОКОГО ПОЛЬОТУ (8г.) |
|
|
56 |
|
|
Тенденції
літературного процесу ХХ-ХХІ ст (огляд) |
Чит про Сент-Екзюпері |
|
57 |
|
|
Антуан де Сент-Екзюпері (1900–1944).
«Маленький принц». |
Чит твір Екзюпері |
|
58 |
|
|
Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц».
|
Випис афоризми Екзюпері |
|
59 |
|
|
Філософський зміст твору «Маленький принц». |
Чит про Р.Баха |
|
60 |
|
|
Річард Бах (нар. 1936). «Чайка Джонатан Лівінгстон». Історія створення. |
Чит на с.312-314 |
|
61 |
|
|
«Чайка Джонатан Лівінгстон». Сюжет твору. |
Характ образ Джонатана |
|
62 |
|
|
Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана |
Підгот до ур РМ |
|
63 |
|
|
РМ №4 (письмово).
Письмовий твір-роздум «Прагнути
до високої мети – уже початок успіху |
Підг. до ур. ПЧ |
|
64 |
|
|
ПЧ №3. Барбара Космовська «Буба» |
Підг. до ур. ПЧ |
|
65 |
|
|
ПЧ №4. Таунсенд С. «Таємний щоденник Адріана Моула» |
Повт. тему |
|
66 |
|
|
Систематизація та узагальнення знань з теми «Література ХХ-ХХІ ст» |
Підг до КР |
|
67 |
|
|
Контрольна робота. Тестові завдання. |
Повт. тему |
|
68 |
|
|
Повторення,
систематизація та узагальнення вивченого у 8 класі |
Повт вивч у 8 класі |
|
69 |
|
|
Завдання на літо |
Повт вивч у 8 класі |
|
70 |
|
|
Підсумковий урок |
|
|
Для вивчення
напам’ять
• Омар Хайям (2-3 рубаї за вибором учня)
• Ф. Петрарка (сонет за вибором учнів)
• В. Шекспір (сонет за вибором учнів)
· Сервантес. «Дон Кіхот». Уривок із 58-го
розділу:
«…вольність, щоб ти, Санчо, знав, то один з найдорогоцінніших дарів, що
небеса послали людям; не зрівняються із нею ніякі скарби, заховані в землі чи
скриті на дні морському; за вольність, як і за честь, можна й треба життям
своїм важити і навпаки: неволя то найбільше лихо, що може приключитися людям…»
Календарно-тематичне планування
уроків зарубіжної літератури
у 9 класі
( за програмою ЗАРУБІЖНА
ЛІТЕРАТУРА
програма для загальноосвітніх навчальних
закладів
5–9 класи
(2013 р. зі змінами 2017р. та 2022 р.)
Усього – 70 годин; І семестр – 32 годин, ІІ семестр
– 38 годин
розвиток мовлення (РМ) – 4 години; позакласне читання (ПЧ) – 4 години
№
|
Дата |
Коре- кція |
Тема уроку |
Д/З |
Примітки |
1 |
|
|
Вступ. Роди і
жанри літератури. Літературні жанри і стилі. Вхідне
діагностування (тести) |
Повт стилі, вивч у 8 кл Роб з підр с.3-5 |
|
2 |
|
|
РМ. Твір-роздум «Читати я люблю…» (письмово) |
Запис твір до
зошита |
|
|
|
|
Просвітництво |
|
|
3 |
|
|
Історичні умови
та провідні ідеї Просвітництва. Поглиблення знань про літературні епохи та
напрями |
Створ запит за
с.6-10 |
|
4 |
|
|
Джонатан Свіфт «Мандри Лемюеля Гуллівера». Життя і творчість письменника |
Створ схему
розпов про письм |
|
5 |
|
|
«Мандри Лемюеля
Гуллівера». Історія написання твору |
Чит твір Свіфта |
|
6 |
|
|
Просвітницькі
ідеї у творі Д. Свіфта. |
Чит твір Свіфта |
|
7 |
|
|
Жанрова своєрідність
роману (поєднання реалістичних елементів і соціальної фантастики). |
Охар образ
Гуллівера |
|
8 |
|
|
Образ Гуллівера
як втілення концепції нової людини |
Викон завд у
зош с.
№ |
|
9 |
|
|
Засоби
комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). Езопова мова |
Чит і
переказ с.35-37 |
|
10 |
|
|
Й. В. Ґете Роль Ґете в історії Просвітництва. Нове
розуміння природи. |
Виразно чит
твори Гете |
|
11 |
|
|
Ідея кохання і
щастя у «Травневій пісні»
Гете, ознаки фольклору |
Жит і творч
Шиллера |
|
12 |
|
|
Й. К. Ф. Шиллер «До радості». Просвітницька ідея
об’єднання людства |
Напам’ять «До
радості» |
|
13 |
|
|
Й. К. Ф. Шиллер «До радості». Пафос твору, який став
гімном Євросоюзу. |
Повт тему |
|
14 |
|
|
КР (комбінована: тести, розгорнуті відповіді на питання) за темою
«Просвітництво» |
Повтор літер
стилі |
|
|
|
|
Романтизм |
|
|
15 |
|
|
Основні ознаки романтизму як напряму в літературі й
мистецтві. |
Роб з підр с.49-51 |
|
16 |
|
|
Специфіка німецького романтизму і творчість Г. Гейне. |
Виразно чит
вірші Гейне |
|
17 |
|
|
«Книга пісень»: особливості композиції збірки, образ
ліричного героя, фольклорні елементи |
Напам «Не знаю,
що стало |
|
|
|
|
|
|
|
18 |
|
|
ПЧ А.Міцкевич «Кримські сонети» |
Роб з підр с.61-63 |
|
19 |
|
|
Вплив творчості Дж. Байрона на розвиток романтизму в
Європі |
Виразно чит
вірші Байрона |
|
20 |
|
|
Протиставлення мрії і дійсності у ліриці англійського поета |
Аналізув вірші
Байрона |
|
21 |
|
|
Ідея служіння
людям у поезії «Прометей». Порівняння текстів Гете (с.38) і Байрона |
Напам. уривок |
|
22 |
|
|
Українська тема в поемі Байрона «Мазепа». |
Чит поему
«Мазепа» |
|
23 |
|
|
Специфіка зображення образу українського гетьмана у творі
Байрона |
Охар образ
Мазепи |
|
24 |
|
|
Вплив твору
Байрона про Мазепу на світове
мистецтво |
Підгот до КР |
|
25 |
|
|
КР. Письмовий твір «Романтизм у житті
сучасних українців» |
Повт тему |
|
|
|
|
Взаємодія романтизму і реалізму |
|
|
26 |
|
|
Взаємодія
романтизму і реалізму |
Створ запит за
с. 76-79 |
|
27 |
|
|
Ф. Стендаль.
Сторінки життя і творчості |
Створ схему
розпов про письмен |
|
28 |
|
|
Ф.Стендаль «Ваніна
Ваніні». Історія створення |
Прочит текст
новели Стенд |
|
29 |
|
|
Ф.Стендаль «Ваніна
Ваніні». Робота з текстом |
Підбір цитати
до хар гол гер. |
|
30 |
|
|
Суперечливість
характерів героїв, теми честі і зради, вірності обраному шляху |
Відпов на пит запис
до зош |
|
31 |
|
|
Романтичні та
реалістичні риси у новелі Стендаля |
Підгот до ур
позакл чит |
|
32 |
|
|
ПЧ. Меріме П. «Кармен». Меріме про Україну |
С.16 Підр
2010р. |
|
33 |
|
|
РМ. (усно). Диспут «Що є важливішим: особисте чи суспільне?» |
Повт тему
«Романтизм» |
|
34
|
|
|
КР з теми «Романтизм» (відповіді на запитання) |
Повт вивчене у
ІІ семестрі |
|
ІІ семестр
|
|
|
Реалізм |
|
|
35 |
|
|
Поняття про реалізм та історія його формування. Характерні
ознаки реалізму |
Опрац матер
підр с147-150 |
|
36 |
|
|
Життя і
творчість Оноре де Бальзака. |
Створ запит вікторини |
|
37 |
|
|
«Людська
комедія»: історія написання |
Чит пов.
«Гобсек» |
|
38 |
|
|
Повість «Гобсек» у структурі «Людської комедії» |
Зміст твору
«Гобсек» |
|
39 |
|
|
Сюжетно-композиційні особливості твору «Гобсек» |
Цитати до хар
образу Гобсека |
|
40 |
|
|
Багатогранність образу Гобсека |
Підг до ур РМ |
|
|
|
|
|
|
|
41 |
|
|
РМ Твір (п) «Актуальність творчості Бальзака для сучасних українців» |
Підг до КР |
|
42 |
|
|
КР Письмовий твір «Тема
грошей та їхнього згубного впливу на людину й суспільство у світовій літературі» |
Повт ознаки
драми |
|
|
|
|
Драматургія кінця ХІХ – початку ХХ ст. |
|
|
43 |
|
|
«Стара» і «нова драма». Зміни в
драматургії кінця XIX – початку XX ст. |
Створ запит літ
дикт |
|
44 |
|
|
Роль Г. Ібсена в розвитку
світової драматургії |
Чит п’єсу
«Ляльковий дім» |
|
45 |
|
|
«Ляльковий дім» як
соціально-психологічна драма
Г.Ібсена |
Зміст п’єси
Ібсена |
|
46 |
|
|
Особливості драматичного конфлікту та розвиток сценічної
дії (зовнішньої і внутрішньої). |
Випис цит до
хар героїв |
|
47 |
|
|
Образна система драми «Ляльковий дім» |
Опрац матер
підр с.220-221 |
|
48 |
|
|
Підтекст. Символіка. Відкритість фіналу п’єси Ібсена |
Відп на пит
підр с.235 |
|
49 |
|
|
Творчість
Б.Шоу. Особливості світогляду Б. Шоу. |
Створ схему
розпов про письм |
|
50 |
|
|
Специфіка
втілення античного міфу в п’єсі «Пігмаліон». |
Чит п’єсу Шоу |
|
51 |
|
|
«Пігмаліон».
Особливості сюжету. Проблематика твору |
Зміст п’єси
«Пігмаліон» |
|
52 |
|
|
Динаміка образу
Елізи Дулітл. |
Відп на пит
підр с.257 |
|
53 |
|
|
Ідеї «одухотворення» людини й життя засобами
мистецтва у творі Б.Шоу |
Повт особл
нової драми |
|
54 |
|
|
Порівняння
особливостей «старої» та «нової драми», образів персонажів. |
Підг до ур РМ |
|
55 |
|
|
РМ. (усно). Порівняльна характеристика образів Елізи та Нори |
Повт тему |
|
56 |
|
|
КР. Розгорнуті відповіді на питання |
Опрац матер
підр с. |
|
|
|
|
Література ХХ – ХХІ ст. Життя, історія, культура |
|
|
57 |
|
|
Шолом-Алейхем.
«Тев’є-молочар». Тема
історичного зламу на межі XIX–XX ст. |
Чит твір «Тев'є
–молочар» |
|
58 |
|
|
«Тев’є-молочар». Доля
людини і народу на межі XIX–XX ст. |
Хар образи
роману Ш-А |
|
59 |
|
|
Образна система твору «Тев’є-молочар». Народний гумор. |
Усно завд на
с.275 |
|
60 |
|
|
Філософські проблеми твору «Тев’є-молочар». |
Чит с. 276
Повід про кіно |
|
61 |
|
|
Сучасні
інтерпретації твору Шолом-Алейхема
в театрі, кіно та інших видах
мистецтва. |
Підг до ур ПЧ |
|
62 |
|
|
ПЧ. Майк Гелпрін «Свіча горіла» |
Опрац мат підр
с. 277-279 |
|
63 |
|
|
Ерік Вольф Сігел «Історія одного кохання». |
Чит твір Сігела |
|
64 |
|
|
«Історія одного кохання». Робота з текстом |
Чит на
с.287-298 |
|
65 |
|
|
«Історія одного кохання». Розповідь про зворушливе і трагічне кохання студента, сина мільйонера, до дочки бідного італійського емігранта. |
Усно відп на
пит с. 299 |
|
66 |
|
|
Проблеми життя і смерті, любові й відданості
у творі «Історія одного кохання». |
Підг до ур ПЧ |
|
67 |
|
|
ПЧ. Марк Гедеон
«Загадковий нічний інцидент з собакою» |
Повт вивч у 9
кл |
|
68 |
|
|
КР. Тестові завдання (за матеріалом,
вивченим у 9 класі) |
Твір «Уроки
зарубіжки» |
|
69 |
|
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу |
Повт вивчене у
9 кл |
|
70 |
|
|
Підсумковий урок |
|
|
Для вивчення
напам’ять
• Ф. Шиллер. «До радості», уривок.
• Г. Гейне. «Не знаю, що стало зо мною…».
• Д.Г.Байрон. «Прометей», уривок.
Немає коментарів:
Дописати коментар