Інтегрований урок на тему
«Зіткнення
добра, краси й справедливості із жорстокістю і підступністю у романі «Айвенго»
та повісті «Захар Беркут»
(зарубіжна
література і українська література)
Мета: закріпити знання учнів з теми «Історичне минуле в
літературі; розвивати вміння порівнювати та критично осмислювати навчальну
інформацію, використовувати її, бачити життєві орієнтири у художніх творах; допомогти
учням усвідомити роль художніх творів на історичну тематику у формуванні
особистості людини.
Тип уроку – повторення і
закріплення знань та умінь
Обладнання: портрети письменників, ілюстрації, роздавальний
матеріал, аудіо запис, презентація РР.
Перебіг уроку
1. Організаційний
момент : - емоційний зачин уроку
- пояснення умов проведення уроку – подорож-змагання
двох команд, адже і герої творів, які ми будемо порівнювати, багато мандрують
та змагаються із різними життєвими незгодами, проходять важкі випробування та
протистояння. Але у нас буде не протистояння, а спільна робота (хоч і в групах)
над закріпленням знань з теми» Історичне минуле в літературі». ( поділ на група до уроку) (слайд , тема,
назви творів)
2.
Оголошення теми, мети уроку (слайд 2, завдання уроку)
3.
Мотивація навчальної діяльності
(обговорення причини проведення інтегрованого уроку - історичне минуле,
проблеми, яскраві образи героїв) (слайд
3) Епіграф «Дела давно минувших дней, преданья старины глубокой», А.Пушкин.
Проблемне питання: - Чому це важливо – звертатися до історичного
минулого?
4.
Робота в групах на зупинках
а) Історична: повторюємо історію створення
художніх творів – творча історія кожного
з творів, підсумок: визначення спільного
і відмінного у творчих історіях роману і повісті, висновок про …історичні твори та їх особливості
(документальні та фольклорні джерела + художній вимисел), хто є зачинателем, а
хто продовжує відтворення минулого в літературі. Вправа «Розділи
інформацію»: на аркуші три колонки: 1) І.Франко, 2) Спільне, 3) В.Скотт. Внизу
– Висновки: (слайд 6)
б) Іменна: досліджуємо таємниці назви творів: робота в групах над
відповіддю на питання «Чому саме так названо твір?» на вибір. Підсумок: про ім’я головного героя, його
роль у творі, чи є у творі «Айвенго» герой, схожий на Захара Беркута, і чи є у
творі «Захар Беркут» герой, схожий на Айвенго? (Максим Беркут)(слайд 9)
в) Героїчна: групи вибирають завдання. 1)
Розділити цитати і риси характеру героїв перша група - Айвенго і Бріана де
Буагільбера. Друга – Захара Беркута і Тугара Вовка. Порівняти і зробити
висновок про власне ставлення до героїв
твору …(слайд 6) (Вчитель: Хто є героєм, а хто – антигероєм, чому Буагільбер і Тугар Вовк
гинуть?) про зіткнення добра, краси й
справедливості із жорстокістю і підступністю Слайд 12
г) Кохання: створити схематичну
характеристику героїні (на вибір) Ровена і Мирослава. Висловити власні враження
від знайомства із цими образами, своє ставлення до них… (слайд 15) (Вчитель про риси, які цінують хлопці в
дівчатах, та про риси дівчат, які можуть
свідчити про те, якою дружиною стане дівчина у майбутньому)
г) Патріотична: дослідження теми
патріотизму у творах ( твір на вибір, створення колажів та їх захист:
висновок про те, на чиєму боці авторські і ваші власні симпатії) (слайд 18)
4. Рефлексія 1) д)
Зупинка Важлива: Вправа «Мікрофон»: пояснення причин звернення авторів до
історичної теми Чому це важливо –
звертатися до історичного минулого? Чому це важливо письменникам, чому це потрібно
нам? (слайд 21) (як це пояснює З.Б. у кінці твору)
Слайд 22 – про слова ЗБ про громадський
лад, згоду і дружність
2) Вчитель: -
Подивіться відео і подумайте, за яким художнім текстом воно створено та
які ідеї до слухачів доносить виконавець пісні. (Пісня С.Вакарчука до фільму
«Захар Беркут», режисери Ахтем Сеітаблаєв та Джон Вінн. Ідея боротьби добра зла , непохитності у цій боротьбі – звертаємо
увагу на тему уроку)
Підсумки уроку: учні заповнюють
листи само оцінювання, записують Д/З
5. Д/З Створити
12 питань для перевірки знань з теми «Історичне минуле у літературі» або колаж
«Історія і художній вимисел у романі «Айвенго»
Додатково:
прочитати про Другу світову війну, про концтабір Бухенвальд
Немає коментарів:
Дописати коментар