урок на конкурс журналу "Зарубіжна література"



Моя ТОП-тема уроку зарубіжної літератури
Преамбула до розробки уроку за улюбленим твором
Вальтер Скотт «Айвенго»
  Цей твір завжди любила, а останнім часом він особливо мене приваблює своїм безмежним виховним потенціалом. Крім цікавого захоплюючого сюжету, наповненого інтригами та пригодами, крім яскравих та виразних характерів героїв твору, у цьому творі присутній  багатющий  матеріал для формування кращих людських якостей, серед яких на першому місці для мене особисто – шляхетність. Вважаю саме шляхетність, і в почуттях, і у поведінці, і у вчинках, - це найпотрібніша риса у сьогоднішньому суспільстві, де все більше шанують меркантильність, вигоду, користь у всьому.
  Останнім часом зацікавилася  питаннями інтегрованого підходу в освіті, тому стараюсь використовувати всі можливості і проводити більше саме інтегрованих уроків. Один із конспектів такого уроку відправляю Вам. Співавтор мого уроку – вчитель музики Шолька Сергій Миколайович, на жаль, у школі вже не працює (на заробітках у Польщі…).
  Планую у цьому навчальному році теж провести інтегрований урок на матеріалі роману «Айвенго»: як підсумковий урок-порівняння твору Вальтера Скотта та історичної повісті Івана Франка «Захар Беркут». Добре, що програма і підручник, а отже і календарне планування дають  можливість дітям спочатку вивчити повість «Захар Беркут», потім  роман «Айвенго», і насамкінець – закріпити вивчене шляхом компаративного аналізу цих двох шедеврів світової літератури. Надіюсь, це буде цікаво і потрібно для наших семикласників. Ідея є, але поки-що лише чекає свого втілення, втім якщо комусь вона припаде до душі, буду тільки рада.
Про себе:  Бойко Світлана Миколаївна, вчитель зарубіжної літератури Івангородської філії КЗ «Олександрівське НВО №2» Кіровоградської області, стаж роботи – 33 роки, вчитель вищої категорії, старший вчитель.


Розробка інтегрованого уроку в 7 класі:
(зарубіжна література і музичне мистецтво)  
Тема. Музика як один із засобів кращого осягнення змісту художнього твору.
Історичний роман Вальтера Скотта «Айвенго» та пісні В.Висоцького до кінофільму «Балада про доблесного лицаря Айвенго»
Мета: допомогти учням краще зрозуміти та засвоїти ідейний зміст роману Вальтера Скотта; розвивати вміння аналізувати прочитане, уважно слухати та висловлювати враження та думки про музичний твір; сприяти вихованню людяності, порядності, відповідальності, почуття прекрасного.
Обладнання: портрети В.Скотта і В.Висоцького; ілюстрації до роману; аудіо і відеозаписи з кінофільму «Балада про доблесного лицаря Айвенго», режисер С.Тарасов, 1982 рік.
Епіграф.
Если мяса с ножа ты не ел ни куска,
Если, руки сложа, наблюдал свысока,
А в борьбу не вступил с подлецом, с палачом,
Значит в жизни  ты был ни при чем, ни при чем.
Если путь прорубая отцовским мечом,
Ты соленые слезы на ус намотал,
Если в  жарком бою испытал, что по чем,
Значит нужные книги ты в жизни читал.
В.Высоцкий.
Хід уроку.
1.     Повідомлення теми, мети уроку.
2.     Мотивація навчальної діяльності. Чи вважаєте ви потрібним для сьогоднішнього семикласника роман Вальтера Скотта «Айвенго»? (Відповіді учнів можуть бути різними) Сьогодні ми спробуємо разом довести, що твір «Айвенго»  з тієї категорії книг, які В.Висоцький  називав «нужные книги». Зробити це допоможуть пісні і кадри із кінофільму, про який є ось такі відгуки в Інтернеті: « Знатный фильм! Такое нужно показывать детям в качестве учебного пособия».    Оцінюватися на уроці будуть ваші усні відповіді, а також уважна робота в зошитах.
3.     Вчитель музики. Уважно послухайте пісню В.Висоцького «Балада о времени» та постарайтеся зрозуміти її зміст.  (Звучить аудіозапис) Ви впізнали голос виконавця пісні. Що ви знаєте про нього? (Коротка розповідь вчителя про творчість В.Висоцького; більш детальна розмова про цього музиканта учнів чекає на уроках музики у 8 класі)
4.     Вчитель літератури. - Як пісня «Баллада о времени» допомагає нагадати особливості жанру роману В.Скотта? (Робота в зошиті: записати ознаки, які доводять, що роман «Айвенго» - це історичний твір:1) твір про минуле (ХІІ ст.), 2) історичний колорит, 3) герої реальні та вигадані). Серед героїв роману є один персонаж, якого можна назвати і вигаданим, і реальним. Про нього йдеться в наступній пісні Висоцького.
5.     Вчитель музики. Слухаючи наступну пісню, ви також зверніть увагу на те, як стиль, ритм, звучання пісні відрізняється від попередньої. (Звучить «Баллада о вольних стрілках». Діти  помічають, що ця пісня від попередньої відрізняється більшою експресією, ритмічністю, вона ніби передає бойовий дух того часу і розкриває риси англійських розбійників)
6.     Вчитель літератури. Ви вже зрозуміли, про кого ми будемо говорити далі. Образ цього розбійника дійсно змальовано з образу героя англійських балад про Робіна Гуда, який, у свою чергу, створено з використанням рис характеру багатьох реальних ватажків розбійничих ватаг Англії ХІІ ст. Яке ім’я цей герой має у творі В.Скотта? Створіть у зошиті схематичну характеристику  Локслея. Які ідеї, на вашу думку, автор хоче донести до читача, розповідаючи про Локслея? Які проблеми ви помітили у цьому творі? (Проблеми боротьби добра і зла, соціальної несправедливості, мужності та сміливостіі). Чи допомагають вам пісні Висоцького краще розуміти написане В.Скоттом? Отже, слухаючи наступну пісню, спробуйте визначити ще одну проблему, яку піднято і у творі «Айвенго».
7.     Вчитель музики. Зараз ви почуєте пісню «Баллада о любви». Зверніть увагу на те, які музичні інструменти звучать у цій композиції, якою є їх роль? (звертається увага на природні звучання, зокрема звук пташиної пісні, який підкреслює органічність та природність існування теми кохання у житті людини)
8.     Вчитель літератури. Проблема кохання дуже часто зустрічається у творах митців слова. Як її розкрито у романі «Айвенго»? (Звертається увага на жіночі образи у романі). Якими є ідеї твору у зв’язку з цим? (Справжнє,  вірне і вічне кохання існує, але за нього треба боротися; на жаль, не всі люди зустрічаються з такими почуттями)
9.     Вчитель музики. Слухаючи наступну музину композицію, зверніть увагу на звучання голосу виконавця, дайте його характеристику і подумайте, як і чому змінюється тембр голосу артиста? (Звучить «Баллада о борьбе». Учні разом з учителем музики аналізують почуте)
10. Вчитель літератури. Отже ви помітили, що тембр голосу співака змінюється, змінюється і темп виконання: він стає напруженішим, емоційнішим та експресивнішим. Яку проблему допомагає зрозуміти цей твір? (Проблема необхідності боротьби добра зі злом.  Робота в зошиті: учні записують ті питання, думки, ідеї, які вони зрозуміли в ході читання роману та роботи на уроці, залишаючи для заголовка цього виду роботи один рядочок. Озвучивши записане до зошитів, робимо висновок про те, що це і є ідейний зміст роману В.Скотта)
11. Підсумки уроку. - Якими є ваші враження від уроку?
-         Що у творі вам допомогла краще зрозуміти саме музика?
-         Як ви розумієте слова В.Висоцького, взяті у якості епіграфа до нашого уроку?
-         Чи вважаєте особисто ви книгу «Айвенго» «нужною книгою»? чому?
12. Домашнє завдання. - Підготувати усну розгорнуту відповідь на питання підручника про актуальність твору «Айвенго».
-         За можливості переглянути фільм «Балада про доблесного лицаря Айвенго», режисер С.Тарасов, 1982 рік. Звернути увагу на музичний супровід цього фільму.

Немає коментарів:

Дописати коментар