Дистанційне - Українознавство - 6 клас

6 клас - Українознавство - 22.05.2020 р.
Сьогодні важливий урок! 
Перевіряємо,  що Ви взнали, запам'ятали, чому навчилися під час уроків українознавства у цьому навчальному році.
Закликаю: будьте уважними, та спочатку повторіть пройдений матеріал за своїми записами у зошиті та за матеріалами цього блогу!
Потім виконайте завдання ось цього ТЕСТу.
 Успіхів!
_________________________________________________________

6 клас - Українознавство - 15.05.2020 р.

Тема уроку
Мета
Корисні посилання
Примітки
Зарубіжні історики, географи, мандрівники про Україну. Українці – дослідники інших країв
Поглиблювати знання про славу України у світі, про українських та зарубіжних мандрівників


Розвивати вміння уважно читати історичний матеріал та робити висновки


Виховувати у собі повагу до своєї нації



Завдання: - повторити вивчене у 5 класі про грецького історика Геродота та мандрівника Павла Алеппського (Халепського);
-         - Прочитати та проаналізувати інформацію про зарубіжних дослідників України та про українських дослідників інших країв; - записати до зошита те, що вразило найбільше;
-        *  Самостійно дослідити тему «Києво-Могилянська академія – міжнародний освітній центр» Відео для цікавих

Батько історії Геродот
Геродот Галікарнанський.
Давньогрецький історик, названий Цицероном «батьком історії» ( цей титул тепер неодмінно додається до імені великого грека), один із перших відомих географів і вчених-мандрівників. Він створив перший загальний опис тогочасного світу. Автор «Історії» в дев’яти книгах, присвячених викладу греко-перських воєн, історії держави Ахеменідів, Єгипту та інших держав, містить перший систематичний опис життя і побуту скіфів. Історія України, написана Геродотом у V столітті до нашої ери. У своїх описах Геродот переказує багато міфів про походження скіфського народу, в яких значна роль відводиться Гераклу.
У своїх описах Геродот переказує багато міфів То  То що ж у своїй «Історії» Геродот написав про Скитію (Скіфію) і скитів (про Праукраїну і праукраїнців, хоча тоді вони так і не називалися)? Він точно описав територію Скитії (правда, у вимірах є відхилення, викликані тим, що в його час відстані вимірювалися днями подорожі). Точно описані ріки і річки Скитії, і, хоч називаються вони тепер по-іншому, більшість із рік вдається відшукати й нині. Точно описано і моря, що омивали Скитію: це Балтійське (тоді воно називалося Скитське), Чорне (Понт Евксін), Азовське (Меотіс) і Каспійське (Хвалинське). Точно описано і Придніпров’я, долину, з її родючими грунтами та багатими пасовиськами.
Гійом де Боплан
  
Французький інженер і військовий картограф, який перебував на службі у польського короля Владислава IV з початку 1630-х до 1648 років. Він є автором праці «Історія України». Повністю ця назва звучить так «Опис України кількох провінцій королівства польського, що тягнуться від кордонів Московії до границь Трансильванії разом з їхніми звичаями, способом життя і ведення воєн, сіра де Боплана в Руані, у Жана Кайуе, при королівському дворі»
   Важливість праці полягає у відкритті для науки і широкого загалу українських земель, їх самобутності і історії. Вперше Гійом де Боплан описав український побут, життя простого населення Речі Посполитої. Боплан показав козацтво як феномен відродження лицарства на українських землях на противагу тодішній польській пропаганді.
  Вивчаючи свою історію заново, українці мають звертатися до першоджерел, як-от до праці великого француза Гійома де Боплана. Бо, після прочитання «Опису України», де є чіткий поділ на «русинів, або козаків», і «московитів», на Україну і Московію, читач вже не зможе бути ошуканим ані міфами про один народ, ані підробками, ані пропагандою жодної з сусідніх держав, а особливо тієї, що пролягає на схід.
Павло Алеппський
Славнозвісний арабський історик і мандрівник Павло
Алепський, що разом зі своїм батьком Антіохійським патріархом Макарієм подорожував Україною в середині ХVІІ століття, був вражений, побачивши країну, "повну мешканців і замків, як гранатне яблуко зерен". Павло Алепський у подорожніх нотатках відзначає високу культуру й освіту населення: "По всій землі козацькій ми помітили прегарну рису, що нас дуже дивувала: всі вони, за малим винятком, навіть здебільшого їхні жінки та дочки, вміють читати та знають порядок богослужби й церковний спів. Крім того, священики вчать сиріт і не дозволяють, щоб вони тинялися по вулицях"

М.М. Миклухо-Маклай
(1846-188)
Етнограф, мандрівник, який вивчав корінне населення Південно-Східної Азії, Австралії й Океанії (1870-1880-і роки), у тому числі папуасів північно-східного берега Нової Гвінеї (Цей берег у російськомовній літературі називають Берег Міклухо-Маклая).  День народження (17 липня) Миколи миколайовича Миклухо-Маклая є професійним святом етнографів.
  Підданий Російської імперії, він більшу частину свого життя прожив за її межами, досліджуючи народи Південно-Східної Азії, Австралії та Океанії. З Україною ж його ріднить козацьке коріння по батьківській лінії, взаємозв'язки родини з нащадком гетьмана Кирила Розумовського та багато іншого. + Відео

М.М.Пржевальський
(1839-1888)
   Мандрівник, географ, природодослідник, науковець, історик, археолог, знавець семи мов. Рід Пржевальських походив від українських козаків. Предки Пржевальського по лінії батька були запорізькими козаками. А дідусь по матері - безземельний кріпак - під час військової служби був сподоби за подвиги дворянського стану.  Микола Михайлович Пржевальський зробив величезний внесок у наукове пізнання Центральної Азії, створив принципово нові карти Центральної Азії. Його назвали «великим мандрівником всіх часів і народів». + Читай

 ___________________________________________________________


6 клас - Українознавство - 08.05.2020 р.

Тема уроку
Мета
Корисні посилання
Примітки
Військово-дипломатична діяльність
запорізького січового козацтва. Перемоги козаків у Європі. Григорій Орлик – маршал Франції
Дізнатися
більше про діяльність
 козаків за кордоном
Почитай додатково
Про Григорія Орлика

Розвивати вміння уважно читати історичний матеріал та робити висновки



Виховувати у собі повагу до своєї нації



Завдання: - ознайомитися із інформацією по темі уроку, поданою нижче, та з корисними посиланнями (за можливості);
- в зошитах запишіть тему " Діяльність козаків за кордоном"


 та дайте відповіді (повні, не одним словом) на запитання: 1) Які держави намагалися встановити дипломатичні стосунки з козаками?
2) Хто в козаків виконував обов'язки міністра закрордонних справ?
3) Хто такий військовий товмач?
4) Що було чудовим вишколом для козаків та допомогло потім успішно воювати під час Визвольної війни під проводом Богдана Хмельницького?
5) Хто такий Григорій (Григір ) Орлик?
6) Чому цікаво і важливо для сучасних українців знати про маршала Франції українця Григорія Орлика?

 Діяльність козаків за кордоном
    Запорізька Січ із самого початку свого існування вела самостійну зовнішню політику. Чим більше козацька вольниця заявляла про себе у всіляких бойових справах, тим більший інтерес вона викликала у близьких і далеких сусідів. Із Запоріжжям намагалися встановити дипломатичні стосунки й Польща, і Московія, і Крим, і Туреччина, і папа Римський, і німецький імператор. Січ поступово, але впевнено стала суб'єктом і об'єктом міжнародних відносин.

Про широку дипломатичну діяльність Запорізької Січі свідчать і функціональні обов'язки козацької старшини. Офіційним представником Січі був кошовий отаман, а пізніше — гетьман. Він входив у дипломатичні стосунки з сусідніми державами. Йому вручалися королівські універсали, царські укази, гетьманські ордери. Обов'язки міністра закордонних справ, канцлера покладалися на військового, а пізніше генерального, писаря. Він вів листування, деколи радячись з ченцями, з різними монархами й вельможами, але завжди від імені всього запорізького війська. Писар приймав на зберігання усі універсали, укази, листи, ордери, цидули після ознайомлення з ними кошового і старшини. Він опікувався всім Дипломатичним архівом. Під його керівництвом працював невеликий штат різного звання канцелярських службовців.

  Про широкі контакти Січі з іноземцями свідчить наявність на Запоріжжі посади військового товмача. Це перекладач, який був зобов'язаний знати мови сусідніх держав, і не лише сусідніх. Товмач мусив знаходити спільну мову з поляками, турками, татарами, греками, вірменами, молдованами, які проїжджали запорізькими землями або до яких треба було надсилати листи. Подорожнім він візував їхні пашпорти, роз'яснював вимоги та правила поведінки на Запоріжжі, перекладав під час переговорів, читав надіслані на Січ грамоти закордонних володарів. Як знавець іноземних мов, товмач частенько вирушав з розвідувальною метою на кордони запорізьких земель або ж навіть у стан ворога. Послів на Січі любили і приймали пишно, як і належить самостійній, впевненій у собі державі.
    Зовнішньополітичні зв'язки Запорозької Січі з країнами Західної Європи у XVI—XVII століттях мали в основному військовий характер. Незважаючи на те, що козаки були підданими короля Речі Посполитої, вони дуже часто проводили цілком самостійну політику.  Участь козаків у багатьох війнах пізнього середньовіччя мала неабиякий вплив на розвиток військової справи в Україні. Багато козаків, що пройшли чудовий вишкіл у Тридцятилітній війні, брали участь з 1648 року у Визвольній війні під проводом Богдана Хмельницького.
   Ще одна цікава сторінка нашого минулого – це життя і діяльність Григорія Орлика. Можливо, Ви вже чули про його батька, Пилипа Орлика, українського гетьмана в еміграції, який є автором першої в Європі Конституції… Григорій Орлик – син гетьмана Пилипа Орлика, який народився в Батурині в 1702 році, маршал та дипломат Людовіка XV. Багаторічна діяльність його була спрямована на реалізацію інтересів України і Франції – на здобуття свободи «козацької нації», дипломатичних та військових перемог Франції.
В корисних посиланнях даю відео про Григорія Орлика. За можливості перегляньте, думаю воно Вас вразить!
________________________________________________



6 клас - Українознавство - 24.04.2020 р.

Тема уроку
Мета
Корисні посилання
Примітки
Діяльність Ярослава Мудрого та Володимира Мономаха


Дізнатися більше про міжнародну діяльність Київських князів


Розвивати вміння уважно читати історичний матеріал та робити висновки


Виховувати у собі загальнолюдські цінності



Завдання: - дізнатись про діяльність Ярослава Мудрого над укріпленням авторитету Київської Русі у світі;
- повторити вивчене про князя Володимира Мономаха та його текст «Повчання дітям»;
-         прочитати про діяльність Володимира Мономаха , направлену на укріплення міжнародних позицій Київської Русі;
-         записати до зошитів висновки про міжнародну діяльність київських князів
Ярослав Володимирович (Мудрий) (бл. 978–1054) – видатний державний діяч і полководець, великий київський князь (1019–1054)
У період його князювання спостерігалося піднесення Давньоруської держави. Було розширено територію Київської Русі, укріплено кордони, встановлено контакти з багатьма європейськими країнами.
В сучасній Україні встановлено високу державну нагороду – Орден князя Ярослава Мудрого  (1995), для нагородження громадян за видатні особисті заслуги перед українською державою в галузі державного будівництва, зміцнення міжнародного авторитету України, розвитку економіки, науки, освіти, культури, мистецтва, охорони здоров'я, за благодійну, гуманістичну та громадську діяльність.

Протягом свого правління над Руссю Ярославові неодноразово доводилося ставати до меча: захищати Київ від навали печенігів, а також виступити війною проти  грецького імператора у 1043-ому році

Русичі перемогли битву на морі, знищивши грецькі судна. Адмірала Мономахів було убито, і Володимир, старший син Ярослава, Новгородський князь, прийшов до Києва із великою кількістю полонених. Ця війна наших предків з Грецією була останньою, оскільки могутня Руська держава, знову поринувши у численні міжусобні війни по смерті Ярослава, швидко занепала.
Ярослав заслужив у літописах ім’я мудрого правителя; не здобув зброєю нових земель, проте повернув втрачене Руссю в роки міжусобиць; не завжди перемагав, але завжди демонстрував відвагу; втихомирив свою батьківщину і любив свій народ.
Зовнішня політика Ярослава гідна сильного монарха: він навів жах на Константинополь за те, що ображені русичі вимагали, та не знайшли там правосуддя, та, помстившись Польщі і отримавши назад свої землі, все ж ствердив її цілісність та благополуччя.
В цей же час Ярослав налагоджує стосунки із багатьма відомими правителями Європи. У Польщі царював тоді Казимир, внук Болеслава Хороброго. В дитинстві він був висланий разом з матір’ю до Франції, проте згодом повернувся на польський престол. Прагнучи користуватися прихильністю могутнього Ярослава, він одружується із його сестрою, дочкою Володимира. В подальшому Ярослав мав із зятем гарні стосунки, неодноразово допомагаючи йому у військових походах.
У повістях Нестора-літописця зовсім не згадується про дочок Ярослава, але з інших джерел достеменно відомо про трьох: Єлизавету, Анну та Анастасію, чи Агмунду. Перша стала дружиною Гаральда, норвезького принца, а потім і короля, який був знаменитий численними подвигами та здобутим у воєнних походах багатством.
Друга княжна, Анна, вийшла заміж за Генріха І, короля французького. Папа оголосив кровозмішенням шлюб його батька із родичкою в четвертому коліні і вигнав його. Генріх, що був родичем усім сусіднім правителям, побоювався такої ж долі, тому обрав собі дружину із далеких земель. До того ж, Франція, ще бідна і слабка держава, могла пишатися союзом із Руссю, однією із наймогутніших держав Європи. Анна, по смерті Генріха, править державою разом із сином.
Третя дочка Ярослава, Анастасія, вийшла за короля угорського Андрея І, відкривши таким чином русичам вихід до Угорщини. Троє синів Ярослава також були одружені із європейськими принцесами, а син Всеволод навіть був зятем Візантійському імператору.
У середньовічній Європі ознакою престижу й могутності династії була готовність інших провідних династій вступити з нею у шлюбні зв’язки. Тому престиж Ярослава і справді був великим. Завдяки цим зв’язкам і грамотно провадженій мирній зовнішній політиці Русь розквітала, маючи можливість вести торгівлю з Візантією, Польщею, Німеччиною, з державами Кавказу і Сходу.

Володимир Мономах (1053-1125) – великий князь київський (1113-1125)
1. Здійснював успішні походи проти половців (провів понад 80 походів), з якими підписав понад 19 мирних угод. Свого сина Юрія він навіть одружив із дочкою одного з половецьких ханів.
2. Зблизився з Візантією, Скандинавією, Західною Європою через налагодження династичних зв’язків:
• його сестра вийшла заміж за германського імператора;
• дочка — за угорського короля;
• сам князь був одружений з дочкою англійського короля;
• його син — з дочкою шведського короля;
• одна з дочок стала дружиною візантійського імператора;
• інша — угорського короля.
Володимир Мономах — автор вміщеного в Лаврентіївському літописі «Повчання» своїм дітям — видатного давньоруського літературного світського твору, в якому засуджувалися князівські міжусобиці й закликалося до об'єднання давньоруських земель. У літописі наведено легенду, нібито Володимир Мономах одержав від свого діда по матері, візантійського імператора Костянтина IX Мономаха (звідси походить і його прізвисько) барми і корону — «Шапку Мономаха», які були символом царської влади
______________________________________________________________




6 клас - Українознавство - 17.04.2020 р.

Тема уроку
Мета
Корисні посилання
Примітки
Україна та українці у світі.
Міжнародне співробітництво України у світі
Повторити вивчене у 5 класі про розташування України на карті світу, про світове українство, що казали чужинці про Україну
Відео на повторення

Дізнатися більше про співробітництво України з іншими державами
Про Україну та світ
Читай

Виховувати у собі загальнолюдські цінності



Завдання: - повторити геополітичне розташування України, з якими країнами вона межує;
- ознайомитися із наданими матеріалами та зробити висновок про місце України на світові арені.


_____________________________________________________

6 клас Українознавство

Дата
Тема уроку
Мета
Корисні посилання
Примітки
10.04
Узагальнення знань та умінь за темою «Моя держава – Україна»
Повторити та закріпити вивчене з теми «Моя держава – Україна»


Виконати завдання з перевірки знань (тести Googl forms або  Word)


Розвивати пам'ять, уяву, творчі здібності




Завдання.
1.     Повторити питання теми  «Моя держава – Україна»:
-         цінності української держави;
-         українська мова як державотворчий об’єднуючий чинник;
-         держава твориться перемогами (перемога – змога долати перешкоди під час ладотворення);
-         українські державотворці, історичні та легендарні постаті.
2.     Виконати завдання тестів у тій формі, яка Вам доступна і зрозуміла.
3.     Надіслати роботу вчителеві на перевірку
***

Узагальнення знань та умінь за темою «Моя держава – Україна»
Тести
1.     Серед цінностей української держави вкажіть найголовнішу - 
 а)її громадяни, б)національні традиції, в)мова, г)природні ресурси.
2.     Вкажіть найважливіший державотворчий об’єднуючий чинник – а)мова, б) спільна територія, в)день незалежності.
3.     Ліна Костенко сказала: «Нації вмирають не від інфаркту, спочатку в них відбирає …» -
 а)волю, б)мову, в)душу.
4.     Змога долати перешкоди під час ладотворення – це а)самовдосконалення,  б)сила волі,  в)перемога.
5.     День захисника України святкуємо – 
а)23 лютого, б)14 жовтня, г)6 грудня.
6.     Вкажіть українського державотворця, якого ми поки-що не можемо побачити на наших грошових купюрах – 
а)Ярослав Мудрий, б)Іван Мазепа, в)Симон Петлюра, г)Михайло Грушевський.
7.     Запишіть по пунктах, що Ви, учні, сьогодні можете зробити корисного для нашого державотворення, для процвітання нашої держави? (скільки пунктів + стільки балів)



 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Дата
Тема уроку
Мета
Корисні посилання
Примітки
1 /
03.04
«Ми виборюємо своє минуле, бо так хочеться рідного завтра» Моя причетність до державотворення
Повторити та закріпити вивчене з теми «Моя держав – Україна»
Презентація про військо ТУТ

Усвідомити свою причетність до державотворення

Відео

Розвивати пам'ять, уяву, творчі здібності



Завдання.
1.     Повторити питання теми  «Моя держава – Україна»:
-         цінності української держави;
-         українська мова як державотворчий об’єднуючий чинник;
-         держава твориться перемогами (перемога – змога долати перешкоди під час ладо творення);
-  українське лицарство від найдавніших часів до сьогодення;
-         українські державотворці, історичні та легендарні постаті.

2. Написати творчу роботу на тему «Моя причетність до державотворення», використовуючи план: 

1) чому важливо знати минуле, щоб будувати майбутнє; 2) що я особисто сьгодні,  як учень, син своїх батьків, своєї землі, можу зробити для своєї держави; 3) чому важливо бути причетним до життя своєї країни

Немає коментарів:

Дописати коментар