Урок світової літератури у 5 класі на тему
«Всеволод Михайлович Гаршин (1855-1888). «Жабка-мандрівниця». Втілення людських якостей в образі
жабки-мандрівниці. Ставлення автора до змальованих подій»
Мета: коротко ознайомити
учнів із особистістю російського письменника В.М.Гаршина; розвивати навички
текстуальної роботи за допомогою введення елементів аналізу, порівняння
літературної та народної казок; допомогти учням зрозуміти ставлення автора до
подій, змальованих у казці «Жабка-мандрівниця»; сприяти вихованню свідомого
ставлення до моральних чеснот, відображених у казках.
Обладнання: портрет
В.М.Гаршина; дитячі ілюстрації до казок; кадри м\ф про жабку-мандрівницю
Тип уроку: урок
позакласного читання.
Епіграф. Ты грустно прожил жизнь. Больная совесть века
Тебя отметила глашатаем своим;
В дни злобы ты любил людей и человека
И жаждал веровать, безверием томим.
Н.М.
Минский, поэт, современник Гаршина
Хід уроку
1. Повідомлення
теми, мети уроку
2. Мотивація
навчальної діяльності учнів: - Чи любите ви подорожувати? – А який вид
транспорту вам подобається найбільше? – Які оригінальні способи подорожувати ви
знаєте? - Якщо ви любите подорожі і якщо
ви не байдужі до читання казок, то сьогодні на уроці вам буде цікаво.
3. Актуалізація
опорних знань: - Що таке казка? – Які види казок ви знаєте? – Чим відрізняється
літературна казка від казки народної? – Які літературні казки ви знаєте?
4. Вивчення нового
матеріалу
* Знайомство з
особистістю письменника (розповідь учителя)
* Гра «Так! Ні!» на
закріплення інформації про письменника.
1) Письменник Гаршин
прожив довге життя. (Ні, всього 33 роки, 1855 -1888рр)
2) В.М. Гаршин
народився на Україні. ( Так, його батько був військовим)
3) Письменник з
багатої родини. (Ні, батько його рано помер, і він, ще навчаючись у гімназії,
повинен був заробляти на прожиття)
4) В гімназії Гаршин
захоплюється природничими науками, і лише в студентські роки розуміє, що його
покликання – література. (Так, спочатку він пише вірші, але, незадоволений
ними, спалює їх)
5) Гаршин брав
участь у російсько-турецькій війні. (Так, був поранений, а перший його
надрукований твір – оповідання про війну «Чотири дні»)
6) Гаршин – автор
великих романів і повістей. ( Ні, його творчий спадок вмістить невелика книжка,
але в його творах правдиво відтворено життя сучасної Гаршину Росії, ці твори
мають величезне значення і для сучасного читача)
* Створення
літературного схематичного міні-портрета Гаршина
*Виразне читання
казки «Жабка-мандрівниця».
* Бесіда за змістом
казки. Визначення первісного враження від прочитаного твору:
- Чи сподобався вам цей твір? Чому?
- Які риси казки як
літературного жанру ви тут помітили?
Аналіз казки:
- Де жила
жабка-мандрівниця? Чи подобалося їй там жити?
- Яка подія
перервала її насолоду життям і осіннім дощиком?
- Чому жабка почала
розмовляти з качками? (Вона була цікава і допитлива)
- В який момент
бесіди з качками жабка все-таки квакнула, втративши жаб’ячу гідність, адже була
осінь? (Дізнавшись, що на півдні цілі хмари мошок і комарів)
- Про що свідчить
те, що жабка за 5 хвилин придумала, як їй теж потрапити на південь? (Про її
розум, яким захопилися і качки теж)
- Чому жабка
вирішила мандрувати на південь?( Товста жабка взнала, що на півдні для неї є
багато їжі)
- Які риси проявляє
жабка під час польоту? (Стриманість і терпіння, щоб не подякувати качкам за
похвали її розуму; силу духу і силу волі)
- Скільки разів
жабка змінювала спосіб польоту? (три (магічне казкове число): спочатку летіла
животиком вперед; потім – животиком назад, щоб краще все бачити; а потім
попросила качок летіти нижче)
- Яка, на вашу
думку, риса жабки стала причиною закінчення польоту жабки) ( її хвальковитість,
нескромність)
- Чи зрозуміла жабка
свою помилку? (Ні. Живучи в новому болоті, вона продовжувала вихвалятись)
- Чому жабці не
вдалося побувати на півдні?
- Які людські якості
втілено в образі жабки-мандрівниці?
·
Створення схематичної
характеристики жабки-мандрівниці
* Визначення
авторської позиції у казці
- Яким, на вашу
думку, є ставлення автора, В.М.Гаршина, до своєї героїні?
- Чому у кінці казки
качки жаліли жабку?
- Як ви думаєте,
чому письменник саме такою фразою закінчує казку?
- За що варто
пожаліти людей, які за своїми рисами схожі на жабку? (вибратися із свого
«болота» і потрапити на «південь» вони не зможуть, адже вони обмежені,
обережні, найважливіше для них матеріальне забезпечення та думка оточуючих)
*Робота з дитячими
ілюстраціями до японської народної казки «Жабка
із Кіото і жабка із Осаки» та кадрами
м\ф «Жабка-мандрівниця»
* Порівняння казки
Гаршина та японської народної казки «Жабка
із Кіото і жабка із Осаки»
- Чим схожі казки Гаршина та народна японська?
-
У чому їх відмінності?
- Які людські якості
змальовано у казках?
- Чому ні японські жабки,
ні жабка Гаршина не потрапили до того місця, куди мандрували? (обмеженість і
хвальковитість заважають особистості розвиватись)
5. Домашнє завдання.
- Поміркувати, у
чому актуальність казки Гаршина.
- Подумати над
питаннями, які можна було б поставити автору чи героям казки.
- За бажанням
створити ілюстрації до казки Гаршина
Немає коментарів:
Дописати коментар