Урок світової літератури у 5 класі на тему
«Всеволод Михайлович Гаршин (1855-1888). «Жабка-мандрівниця». Втілення людських якостей в образі жабки-мандрівниці. Ставлення автора до змальованих подій»
Мета: коротко ознайомити учнів із особистістю російського письменника В.М.Гаршина; розвивати навички текстуальної роботи за допомогою введення елементів аналізу, порівняння літературної та народної казок; допомогти учням зрозуміти ставлення автора до подій, змальованих у казці «Жабка-мандрівниця»; сприяти вихованню свідомого ставлення до моральних чеснот, відображених у казках.
Обладнання: портрет В.М.Гаршина; дитячі ілюстрації до казок; кадри м\ф про жабку-мандрівницю
Тип уроку: урок позакласного читання.
Епіграф.                                  Ты грустно прожил жизнь. Больная совесть века
                                                 Тебя отметила глашатаем своим;
                                                 В дни злобы ты любил людей и человека
                                                И жаждал веровать, безверием томим.
Н.М. Минский, поэт, современник Гаршина

Хід уроку
1. Повідомлення теми, мети уроку
2. Мотивація навчальної діяльності учнів: - Чи любите ви подорожувати? – А який вид транспорту вам подобається найбільше? – Які оригінальні способи подорожувати ви знаєте?  - Якщо ви любите подорожі і якщо ви не байдужі до читання казок, то сьогодні на уроці вам буде цікаво.
3. Актуалізація опорних знань: - Що таке казка? – Які види казок ви знаєте? – Чим відрізняється літературна казка від казки народної? – Які літературні казки ви знаєте?

4. Вивчення нового матеріалу
* Знайомство з особистістю письменника (розповідь учителя)
* Гра «Так! Ні!» на закріплення інформації про письменника.
1) Письменник Гаршин прожив довге життя. (Ні, всього 33 роки, 1855 -1888рр)
2) В.М. Гаршин народився на Україні. ( Так, його батько був військовим)
3) Письменник з багатої родини. (Ні, батько його рано помер, і він, ще навчаючись у гімназії, повинен був заробляти на прожиття)
4) В гімназії Гаршин захоплюється природничими науками, і лише в студентські роки розуміє, що його покликання – література. (Так, спочатку він пише вірші, але, незадоволений ними, спалює їх)
5) Гаршин брав участь у російсько-турецькій війні. (Так, був поранений, а перший його надрукований твір – оповідання про війну «Чотири дні»)
6) Гаршин – автор великих романів і повістей. ( Ні, його творчий спадок вмістить невелика книжка, але в його творах правдиво відтворено життя сучасної Гаршину Росії, ці твори мають величезне значення і для сучасного читача)
* Створення літературного схематичного міні-портрета Гаршина


*Виразне читання казки «Жабка-мандрівниця».
* Бесіда за змістом казки. Визначення первісного враження від прочитаного твору:
  - Чи сподобався вам цей твір? Чому?
- Які риси казки як літературного жанру ви тут помітили?
Аналіз казки:
- Де жила жабка-мандрівниця? Чи подобалося їй там жити?
- Яка подія перервала її насолоду життям і осіннім дощиком?
- Чому жабка почала розмовляти з качками? (Вона була цікава і допитлива)
- В який момент бесіди з качками жабка все-таки квакнула, втративши жаб’ячу гідність, адже була осінь? (Дізнавшись, що на півдні цілі хмари мошок і комарів)
- Про що свідчить те, що жабка за 5 хвилин придумала, як їй теж потрапити на південь? (Про її розум, яким захопилися і качки теж)
- Чому жабка вирішила мандрувати на південь?( Товста жабка взнала, що на півдні для неї є багато їжі)
- Які риси проявляє жабка під час польоту? (Стриманість і терпіння, щоб не подякувати качкам за похвали її розуму; силу духу і силу волі)
- Скільки разів жабка змінювала спосіб польоту? (три (магічне казкове число): спочатку летіла животиком вперед; потім – животиком назад, щоб краще все бачити; а потім попросила качок летіти нижче)
- Яка, на вашу думку, риса жабки стала причиною закінчення польоту жабки) ( її хвальковитість, нескромність)
- Чи зрозуміла жабка свою помилку? (Ні. Живучи в новому болоті, вона продовжувала вихвалятись)
- Чому жабці не вдалося побувати на півдні?
- Які людські якості втілено в образі жабки-мандрівниці?

·        Створення схематичної характеристики жабки-мандрівниці




* Визначення авторської позиції у казці
- Яким, на вашу думку, є ставлення автора, В.М.Гаршина, до своєї героїні?
- Чому у кінці казки качки жаліли жабку?
- Як ви думаєте, чому письменник саме такою фразою закінчує казку?
- За що варто пожаліти людей, які за своїми рисами схожі на жабку? (вибратися із свого «болота» і потрапити на «південь» вони не зможуть, адже вони обмежені, обережні, найважливіше для них матеріальне забезпечення та  думка оточуючих)

*Робота з дитячими ілюстраціями до японської народної казки «Жабка із Кіото і жабка із Осаки»  та кадрами м\ф «Жабка-мандрівниця»

* Порівняння казки Гаршина та японської народної казки «Жабка із Кіото і жабка із Осаки»
-  Чим схожі казки Гаршина та народна японська?
         -  У чому їх відмінності?
- Які людські якості змальовано у казках?
- Чому ні японські жабки, ні жабка Гаршина не потрапили до того місця, куди мандрували? (обмеженість і хвальковитість заважають особистості розвиватись)

     5. Домашнє завдання.
- Поміркувати, у чому актуальність казки Гаршина.
- Подумати над питаннями, які можна було б поставити автору чи героям казки.
- За бажанням створити ілюстрації до казки Гаршина


Немає коментарів:

Дописати коментар