Тема. Просвітницька ідея об’єднання людства в оді «До радості» Ф. Шиллера. Пафос твору, який став гімном Євросоюзу
Мета: допомогти учням зрозуміти ідейний зміст твору Шиллера;
пояснити, чому ода «До радості» стала гімном Євросоюзу;
розвивати навички уважної роботи з поетичним текстом, роботи в групах, уміння аналізувати допоміжний матеріал та створювати літературні схеми;
сприяти вихованню рис людини європейського світовідчуття.
Обладнання: портрет Ф.Шиллера, аудіо- та відеозапис виконання  фіналу Дев’ятої симфонії Бетховена, ілюстрації до теми уроку.
Ланцюжок навчальних ситуацій.
1. Музична хвилинка.
2. Мотивація навчальної діяльності.
3. Повідомлення теми, мети уроку.
4. Актуалізація знань:
 - бесіда на тему «Мій Шиллер»;
- інтерактивна вправа «Правда, що…»;
- експрес-опитування на тему «Просвітництво та його ідеали» .
5. Робота з текстом оди Шиллера «До радості»:
 - уважне читання мовчки оди Шиллера «До радості» поетичного тексту;
- лексична робота;
- виразне читання вголос поетичного тексту;
 - аналіз змісту поезії (див додаток);
- робота в групах 1) створення схеми цитат «Ідеал людини за Шиллером»;
 2) створення порівняльної таблиці «Риси європейця. Так. Ні.».
6. Ознайомлення з інформацією «Що таке Європейський Союз», «Історія створення гімну Євросоюзу». 
7. Інтерактивна  вправа « А я думаю…» на тему «Чому ода Ф.Шиллера «До радості» стала гімном Євросоюзу?».
8. Перегляд відеофільму «Бетховен.  Ода к радости». Обговорення вражень.
9. Рефлексія. Вправа «Незакінчене речення» на тему « Сьогодні на уроці я…»
10. Д\З. Повторити тему «Просвітництво», підготуватися до контрольної роботи.
Матеріали до уроку
1. Музична хвилинка. Звучить аудіозапис виконання  фіналу Дев’ятої симфонії Бетховена.
 2.Мотивація навчальної діяльності. Обговорення вражень від прослуханого твору.
Російський композитор С.Танєєв сказав, що якби на землі з’явились мешканці інших планет, яким треба було б швидко дати уявлення про людство, то краще всього було б виконати Дев’яту симфонію Бетховена, котра красномовніше промов і доповідей нагадує про вищі ідеали і про шляхи їх здійснення.
Ми прослухали лише фінал цього музичного шедевру, саме він разом із словами оди Шиллера «До радості» став гімном Євросоюзу. Чому саме цей текст обрали для гімну, ми зрозуміємо, уважно попрацювавши над його змістом.
3. Повідомлення теми, мети уроку.
4. Актуалізація знань.
  * Бесіда на тему «Мій Шиллер»: учні розповідають про ті моменти життя і творчості поета, які їх найбільше вразили. Доцільно обов’язково згадати баладу «Рукавичка», яку діти  вивчали у 7 класі і в якій показано вражаючий образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність.
* Інтерактивна вправа «Правда, що…».
Погодьтесь або заперечте запропоновану думку.
Правда, що…
Ø                творчість Шиллера належить добі класицизму.
Ø                … Шиллер вважав, що мистецтво може змінити світ.
Ø                … союз двох митців – Гете і Шиллера – дав світові справжні літературні шедеври.
Ø                …Шиллер, як і решта просвітників, вірив, що у суспільстві людей мають об’єднувати братні почуття і взаємоповага.
Ø           … у баладі «Рукавичка» проголошує одну з головних ідей доби Просвітництва – зневагу до людської гідності.
Ø           … Шиллера називають «німецьким Вергілієм» за його драматургічні здобутки.
* Експрес-опитування на тему «Просвітництво та його ідеали»:
- Укажіть хронологічні рамки епохи Просвітництва.
-     У чому основна сутність епохи?
-      Яка ідея є однією із провідних ідей Просвітництва?
-    Поясніть ідеологію доби Просвітництва.
-     Яку роль у ХVІІІ ст. відігравала література?
-      Назвіть найвідоміших просвітителів.
- Що таке ода? Наведіть приклади (ода Горація «До Мельпомени»).
 5. Робота з текстом оди Шиллера «До радості».
 * Уважне читання мовчки оди Шиллера «До радості» поетичного тексту
* Лексична робота: земна юдоль – земна долина, перен. тяжке земне життя ; херувим – небесне створіння, янгол.
* Виразне читання вголос поетичного тексту.
 * Аналіз змісту поезії:
-  Яке ваше враження від поезії?
- Як би ви визначили тему цього твору? Про що він?
- Які особливості побудови оди?
- Яку роль у творі відіграють чотиривірші для хору? Яку ідею озвучує автор,  говорячи про Вічного отця доброти, Всесильного, Творця, Бога, Духа, вічного судію?
-  Які художні образи та художні засоби (метафори, епітети, порівняння, антитези (черв’як – херувим) і з якою метою використовує автор?
- Які риси властиві ліричному героєві твору?
-                До чого закликає читача автор?
-                Які ідеї суголосні з вашим станом душі?
-                Чи відображає  назва вірша провідний мотив твору?
- Якою, на думку  Шиллера, має бути людина?
- Чому, на вашу думку, автор замінив образ свободи на образ радості?
 - Якою є ідея  оди? ( заклик до людей жити, як брати, дружною сім’єю і радіти життю)
* Робота в групах 1) створення схеми цитат «Ідеал людини за Шиллером»;

 2) створення порівняльної таблиці «Риси європейця. Так. Ні.».
Риси європейця
Так
Ні
Радісні, веселі
Добрі, чесні
Справедливі
Творчі, милі
Вміють дружити і любити
Черстві душею
Злі
Підлі брехуни

6. Ознайомлення з інформацією «Що таке Європейський Союз», «Історія створення гімну Євросоюзу» (див. додаток 1, 2). 
7. Інтерактивна  вправа « А я думаю…» на тему «Чому ода Ф.Шиллера «До радості» стала гімном Євросоюзу?». (Шиллер возвеличує єдність усіх людей; ода «До радості» виражає ідеали свободи, миру та солідарності, які відстоює Європа)
8. Перегляд відеофільму «Бетховен.  Ода к радости». Обговорення вражень.
9. Рефлексія. Вправа «Незакінчене речення» на тему « Сьогодні на уроці я (узнав, зрозумів, подумав)  …»
10. Д\З. Повторити тему «Просвітництво», підготуватися до контрольної роботи.


Немає коментарів:

Дописати коментар