Урок за повістю Вольтера «Простак» 9 клас
Тема. Центральний конфлікт
повісті Вольтера «Простак»
Трагізм долі Сент-Ів і
Гурона.
Мета: - дослідити особливості центрального
конфлікту повісті; допомогти учням зрозуміти сутність і причини трагедії
мадемуазель де Сент-Ів і Гурона;
- розвивати аналітичні і творчі здібності
учнів, вміння робити характеристику героя та розуміти позицію автора;
- сприяти вихованню таких рис, як
толерантність, вміння співчувати, не миритися із несправедливістю; формувати
вміння моделювати свою власну життєву позицію.
Обладнання: портрет
Вольтера, ілюстрації до твору «Простак,
магнітофонний запис мелодії «Останній діалог» Скрипника В.М.
Ланцюжок навчальних ситуацій.
1. Вітання, організація класу.
2.Мотивація навчальної діяльності.
3. Актуалізація опорних знань – усний літературний
диктант.
4. Оголошення теми , мети
уроку.
5. Інтерв’ю з головним героєм повісті.
6. Робота над характеристикою Простака і французького
суспільства.
7. Інсценізація – творчий міні-проект «Зрада може бути
тільки в серці»
8. Дискусія «Висока самопожертва чи злочинна зрада?»
9. Компаративний аналіз
66 сонету В.Шекспіра «Стомившися, вже смерті я благаю…», пер.
Д.Паламарчука
10. Робота в парах над листами самоконтролю, створення
резюме уроку.
11. Підсумки урок. Д/З.
Завд. 20 або 21 на ст..131 ( на чорновику)
Конспект уроку
*1.
Вітання, організація класу.
*2. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми продовжуємо працювати над повістю Вольтера «Простак». Це один
із найкращих у світовій літературі творів. Свідченням цього є хоча б ось ці
ілюстрації, де представлено кадри фільму Є.Гінзбурга «Простак», 1994р. Екранізують зазвичай твори найдосконаліші.
Особливо цей твір цікавий і важливий для молодих людей, він дає багато життєвих
орієнтирів.
*3. Актуалізація опорних знань. Усний літературний диктант ( робота над листами самооцінювання)
Питання для уважних читачів
1. Де і коли відбуваються події у творі?
2. Назвіть 3 імені головного героя повісті?
3. Де народився Простак? (Канада – робота з
картою світу)
4. Якого слова немає у Гуронії?(зрадливість)
Питання для грамотних читачів
1. Жанр твору «Простак».
2. Хто або що є героями філософської
повісті? (філософські ідеї)
3. Представником якої ідейно-політичної і
літературної доби є Вольтер?
4. Якими є основні ідеї цієї епохи?
5. Який художній прийом використовує
Вольтер, коли робить головним героєм твору француза, який виріс далеко за
океаном у Канаді серед гуронців? (очуднення)
6.Які головні висновки можна зробити,
аналізуючи ідейний зміст повісті?
(в ній
засуджується монархічна влада і клерикалізм)
*4. Оголошення теми ,
мети уроку. Робота з епіграфом: «Ми
їдемо до іншого світу, …бо … від того, що діється в нашому, можна
постраждати душею і тілом». Ці слова сказав
Кандід, герой повісті Вольтера «Кандід, або оптимізм», їде до Латинської
Америки, на відміну від героїні повісті «Простак», яка пішла у світ інший…
*5. Інтерв’ю з головним
героєм повісті, яку проводить група учнів-журналістів. Вони вдома, читаючи
твір, продумали систему питань, які допомагають краще зрозуміти і
охарактеризувати образ Гурона. Наприклад, - Чому ви подарували свою ладанку
панам де Керкабон? - Чому ви захищали
Францію, хоч і не народилися тут? - Як
ви сприйняли звістку про змушену зраду Сент-Ів?
- Як ви ставитеся до пана Гордона?
*6. Робота над
характеристикою Простака і французького суспільства.
Дослідження центрального конфлікту у творі
Риси характеру Простака: простосердий, щирий,
відвертий, вдячний, доброзичливий, розумний, допитливий, здатний на глибокі
почуття.
- Які ідеї Просвітництва прагнув донести до читача
Вольтер, змальовуючи образ Простака? ( ідею «природної людини»)
- У який світ
потрапляє герой, приїхавши у Францію? ( Характерні риси французького
суспільства: неповага і неувага до інших, насильство, невдячність, шпигунство,
наклепництво, беззаконня, «дикуни,
рафіновані негідники»)
- Яким є цей
світ для Гурона? ( чужим)
- Які
стосунки неминучі між чужими? (конфлікт)
Таким чином, ми спостерігаємо у творі глобальну
опозицію Просвітництва – конфлікт природи і цивілізації, тобто Гурона і французького суспільства.
- Для кого з
героїв повісті Вольтера цей світ теж виявився чужим? (для Сент-Ів)
- Давайте звернемось
до найдраматичніших сторінок повісті. Щоправда, це буде не зовсім текст
Вольтера, тому що творча група учнів створила свій невеличкий сценарій з а
повістю і зараз продемонструють вам свій творчий міні-проект.
*7.
Інсценізація «Зрада може бути тільки в серці»
Простак: Кохана, люба моя!
Ви моя добродійниця, моя надія і моє життя. Ви – половина мене самого. Ви – моя
дружина!
Сент-Ів: (зітхаючи) Мені бути вам дружиною! Ах, любий, коханий,
це ім’я, це щастя, ця винагорода не для мене; я помираю, і я варта цього! О,
Боже мого серця! Ти, якого я принесла в жертву для пекельних демонів! Усе
скінчене, мене покарано, живіть щасливо…
Простак: Яким страхом і
смутком наповнюється моє серце, коли я чую ці слова! Чому ви так говорите моя
люба?
Сент-Ів: Добре. Нехай мужність мене не покине. Я
розкажу усю правду. Я зрадила вас, любий мій Геркулесе. Але я повинна була це зробити, щоб врятувати вас.
Простак: Я не можу в це
повірити! Про яку зраду ви говорите. Ви мене, дикуна, витягнули із в’язниці. Ви
залишалися мені вірною, навіть не знаючи мене добре.
Сент-Ів: Але
це дійсно так, тому що приближений міністра пан де Сен-Пуанж не просто так
підписав папери про Ваше звільнення. Цьому ціною була моя честь… Я так винна
перед тобою, Геркулесе!
Простак: Ти винна? Ні, ти
невинна! Зрада може бути тільки в серці: твоє ж серце належить чесноті і мені!
А моє серце завжди буде належати тільки тобі.
Сент-Ів: О, мій коханий!, смерть покарала мене за мою нестійкість; але я помираю
заспокоєна, бо знаю, що ви вільні; я кохала вас, зраджуючи, й кохаю вас,
прощаючись з вами навіки.
Вчитель:
- Дякую акторам і сценаристам. Думаю, ви зробили те, чого, на думку Пушкіна
і Андре Моруа, не зробив захоплений філософськими ідеями Вольтер. Тобто у нашій
інсценівці були представлені саме образи людей із їхніми глибокими душевними
переживаннями, а не філософські ідеї. Надіюсь, страждання героїв вас вразили, і
вам хочеться поділитися своїми думками з цього приводу, а тому пропоную питання невеликої дискусії
*8. Дискусія «Висока
самопожертва чи злочинна зрада?»
1) Чи виправдана жертва Сент-Ів?
2) Чи схвалюєте ви її вибір?
3) Чи можна було врятувати Простака по-іншому?
4) Як, на вашу думку, автор ставиться до своєї героїні?
5) Чому письменник у кінці твору «вбиває» свою
героїню?
( У ході дискусії учні мають прийти до
висновку, що, не дивлячись на велику прихильність автора до героїні («прекрасна
Сент-Ів, ніжна Сент-Ів»), він «не дозволяє»
їй далі жити, щоб підкреслити: у такому жорстокому світі немає місця
справжнім людським чеснотам, а отже світ влаштований неправильно).
- Проблема вибору, проблема зіткнення героя із
жорстоким і несправедливим світом не нова у художній літературі. Згадаймо, у
яких творах ми вже зустрічались із цими проблемами? ( Шекспір «Гамлет»,
Кальдерон «Життя – це сон», Сервантес «Дон Кіхот»). Сьогодні я пропоную вам
згадати іще один твір Шекспіра. Подумайте, чим він схожий на повість Вольтера,
а в чому їхня відмінність?
*9. Виразне
читання 66 сонету В.Шекспіра «Стомившися, вже смерті я благаю…», пер. Д.Паламарчука.
Компаративний аналіз : спільне – зображення світу, ворожого головному
герою; - зіткнення чесної і чистої душі із жорстокістю
оточуючого світу;
Відмінне
– герой сонету продовжує жити, бо його тримає його любов, його кохана,
- герой Вольтера кохану втрачає.
- Що ж тримає
у цьому світі Гурона Простака? Чи можна його назвати жертвою, як і Сент-Ів?
Чи можна говорити про трагізм його долі? ( аналіз останніх рядків повісті.
Висновок: герой продовжує жити, але під новим іменем. Чому? Немає попереднього імені, немає і людини, її
внутрішнього змісту. Простак «постраждав душею» (Кандід))
*10. Підсумкова робота з листами
самоконтролю. Створення резюме уроку
(звертаємося до теми уроку і ще раз
озвучуємо центральний конфлікт повісті - конфлікт Гурона і французького суспільства, тобто природи і цивілізації. Вказуємо сутність
і причини трагедії мадемуазель де Сент-Ів і Гурона: несправедливо влаштований
світ неминуче веде до трагедії)
Риси характеру Простака: простосердий, щирий,
відвертий, вдячний, доброзичливий, розумний, допитливий, здатний на глибокі
почуття.
- Які ідеї Просвітництва прагнув донести до читача
Вольтер, змальовуючи образ Простака? ( ідею «природної людини»)
- У який світ
потрапляє герой, приїхавши у Францію? ( Характерні риси французького
суспільства: неповага і неувага до інших, насильство, невдячність, шпигунство,
наклепництво, беззаконня, «дикуни,
рафіновані негідники»)
- Яким є цей
світ для Гурона? ( чужим)
- Які стосунки
неминучі між чужими? (конфлікт)
Таким
чином,ми спостерігаємо у творі глобальну опозицію Просвітництва – конфлікт
природи і цивілізації, тобто Гурона і
французького суспільства.
Немає коментарів:
Дописати коментар