Фрагмент уроку світової літератури   у 9 класі на тему
«Центральний конфлікт повісті Вольтера «Простак»
Трагізм долі Сент-Ів і Гурона.
Інсценізація за повістю Вольтера «Простак» 

Інсценізація за повістю Вольтера «Простак»
Творчий міні-проект «Зрада може бути тільки в серці»
Простак:  Кохана, люба моя! Ви моя добродійниця, моя надія і моє життя. Ви – половина мене самого. Ви – моя дружина!
Сент-Ів:  (зітхаючи)  Мені бути вам дружиною! Ах, любий, коханий, це ім’я, це щастя, ця винагорода не для мене; я помираю, і я варта цього! О, Боже мого серця! Ти, якого я принесла в жертву для пекельних демонів! Усе скінчене, мене покарано, живіть щасливо…
Простак:  Яким страхом і смутком наповнюється моє серце, коли я чую ці слова! Чому ви так говорите моя люба?
 Сент-Ів:  Добре. Нехай мужність мене не покине. Я розкажу усю правду. Я зрадила вас, любий мій Геркулесе. Але  я повинна була це зробити, щоб врятувати вас.
Простак:  Я не можу в це повірити! Про яку зраду ви говорите. Ви мене, дикуна, витягнули із в’язниці. Ви залишалися мені вірною, навіть не знаючи мене добре.
Сент-Ів:  Але це дійсно так, тому що приближений міністра пан де Сен-Пуанж не просто так підписав папери про Ваше звільнення. Цьому ціною була моя честь… Я так винна перед тобою, Геркулесе!
Простак: Ти винна?  Ні, ти невинна! Зрада може бути тільки в серці: твоє ж серце належить чесноті і мені! А моє серце завжди буде належати тільки тобі.
 Сент-Ів: О, мій коханий!, смерть покарала мене за мою нестійкість; але я помираю заспокоєна, бо знаю, що ви вільні; я кохала вас, зраджуючи, й кохаю вас, прощаючись з вами навіки.


Дискусія
«Висока самопожертва
чи злочинна зрада?»
1.Чи виправдана жертва Сент-Ів?
2. Чи схвалюєте ви її вибір?
3. Чи можна було врятувати  Простака по-іншому?
4. Як, на вашу думку,  автор ставиться до своєї героїні?
5. Чому письменник у кінці твору «вбиває» свою героїню?

Теми творчих робіт
за повістю Вольтера «Простак».
1. Що значить бути вольтеріанцем?
 2.  Які непрості проблеми міг побачити тільки Простак?
3.Простак і прекрасна Сент-Ів  –
жертви несправедливої дійсності.
4. Над чим сміється Вольтер у повісті «Простак»?

 Коментар:
 - вступна частина ( про епоху, про особистість письменника, його світогляд);
 - основна частина( розкриття теми творчої роботи, можливо доведення думок, записаних у вступній частині);
 - висновок (підсумок: власне ставлення до теми, значення теми  та ідеї твору,   його проблем для сьогоднішніх читачів)
Об’єм: 3 сторінки

Усний літературний диктант за повістю Вольтера «Простак»

Питання для уважних читачів
1. Де і коли відбуваються події у творі?
2. Назвіть 3 імені головного героя повісті?
3. Де народився Простак?
4. Якого слова немає у Гуронії?

Питання для грамотних читачів
1. Жанр твору «Простак».
2. Хто або що є героями філософської повісті?
3. Представником якої ідейно-політичної і літературної доби є Вольтер?
4. Якими є основні ідеї цієї епохи?
5. Який художній прийом використовує Вольтер, коли робить головним героєм твору француза, який виріс далеко за океаном у Канаді серед гуронців?
6.Які головні висновки можна зробити, аналізуючи ідейний зміст повісті?
(в ній засуджується монархічна влада і клерикалізм)

Дослідження центрального конфлікту у творі


Риси характеру Простака: простосердий, щирий, відвертий, вдячний, доброзичливий, розумний, допитливий, здатний на глибокі почуття.
- Які ідеї Просвітництва прагнув донести до читача Вольтер, змальовуючи образ Простака? ( ідею «природної людини»)
 - У який світ потрапляє герой, приїхавши у Францію? ( Характерні риси французького суспільства: неповага і неувага до інших, насильство, невдячність, шпигунство, наклепництво, беззаконня,  «дикуни, рафіновані негідники»)
 - Яким є цей світ для Гурона? ( чужим)
 - Які стосунки неминучі між чужими? (конфлікт)
  Таким чином,ми спостерігаємо у творі глобальну опозицію Просвітництва – конфлікт природи і цивілізації,  тобто Гурона і французького суспільства.

Немає коментарів:

Дописати коментар