Урок за
оповіданням О'Генрі «Останній
листок»
Тема. Образ Бермана – втілення
найкращих людських рис: готовності до
непоказної самопожертви та любові до ближнього
Мета: допомогти учням зрозуміти ідейний
зміст твору; розвивати вміння уважно
читати, бачити в тексті художні деталі та аналізувати прочитане; сприяти
вихованню людяності, милосердного ставлення до оточуючих, здатності до
самопожертви.
Обладнання: портрет письменника,
ілюстрації до твору, відео кліп за оповіданням «Останній листок».
Хід
уроку.
1. Вітання з класом, налаштування
на успішну співпрацю, приємну у корисну.
2.
Мотивація навчальної діяльності: обговорення
змісту слів епіграфу
Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього
світу, і це можливо. (О'Генрі)
– Про що, на вашу
думку, буде іти мова на сьогоднішньому уроці?
3. Оголошення
теми, мети уроку.
4. Робота над темою уроку.
* Актуалізація знань про
письменника та його твір. Гра «Так – Ні»
- О'Генрі –
відомий англійський письменник
- О'Генрі – жив і творив у 20 ст (1862 – 1910)
- О'Генрі – змінив
багато професій.
- О'Генрі - це псевдонім (Вільям Сідні Портер)
-
Псевдонім О'Генрі з’явився,
коли письменник сидів у в’язниці і з допомогою друзів надрукував оповідання,
щоб зробити різдвяний подарунок своїй дочці.
- О'Генрі –
автор багатьох романів (роману «Королі і капуста» і багатьох новел)
- О'Генрі -
активно використовує у своїх новелах такий вид смішного, як сатира (гумор,
іронія)
- Іронія – доброзичливий сміх у
творі ( приховане глузування)
- Художня деталь – це виразна
подробиця у творі, що несе значне змістове навантаження
- Невеликий прозовий епічний твір
про незвичайну життєву подію з напруженим сюжетом і несподіваним фіналом – це оповідання (новела)
* Твір «Останній листок» - це новела чи
оповідання, на вашу думку? Які ознаки новели ви помітили у цьому творі (напружена дія, чітка композиція, схожий на
оповідання – невеликий об’єм, кількість героїв і описуваних подій)
* Що в цьому творі вас вразило
найбільше? Які питання чи думки виникли під час читання твору?
* Робота над змістом твору – аналіз «вслід за
автором».
- Де і коли відбуваються події у творі? (Район Грінвіч-Віллідж)
- Хто, які люди, в основному, населяють цей район?
- Які деталі підтверджують їх бідність? (борги, ресторанчик??)
- Чи були Джонсі і Сью такими ж не багатими жителями цього району Нью-Йорку? Які деталі показують їх фінансові можливості? ( - їли в ресторанчику – «Місцевому «Дельмоніко» - не в центрі Нью-Йорка, а в бідному районі. Автор використовує іронію: говорить про одне, а має на увазі прямо протилежне – іронія. Іронія – приховане глузування. Автор сміється з героїнь, чи, навпаки, цей вид смішного допомагає йому показати своє співчуття до бідних? )
- Яка біда сталася з Джонсі? (Містер Пневмонія) Давайте, подивимося, як О'Генрі малює цього "містера" (зачитуємо цитати). Чому саме такі колоритні визначення він отримує? ( він дійсно дуже небезпечний для бідних людей)
- Чому саме Джонсі звалила хвороба? (мініатюрна, недокрівна від каліфорнійських зефірів) Отже, хвороба дівчини - зав'язка новели.
- Чому містер Пневмонія став перемагати Джонсі? У чому бачить порятунок дівчини мудрий доктор?
- Чому Сью з обуренням відкидає всі пропозиції та зачіпки? (Мистецтво - вище)
- Де і коли відбуваються події у творі? (Район Грінвіч-Віллідж)
- Хто, які люди, в основному, населяють цей район?
- Які деталі підтверджують їх бідність? (борги, ресторанчик??)
- Чи були Джонсі і Сью такими ж не багатими жителями цього району Нью-Йорку? Які деталі показують їх фінансові можливості? ( - їли в ресторанчику – «Місцевому «Дельмоніко» - не в центрі Нью-Йорка, а в бідному районі. Автор використовує іронію: говорить про одне, а має на увазі прямо протилежне – іронія. Іронія – приховане глузування. Автор сміється з героїнь, чи, навпаки, цей вид смішного допомагає йому показати своє співчуття до бідних? )
- Яка біда сталася з Джонсі? (Містер Пневмонія) Давайте, подивимося, як О'Генрі малює цього "містера" (зачитуємо цитати). Чому саме такі колоритні визначення він отримує? ( він дійсно дуже небезпечний для бідних людей)
- Чому саме Джонсі звалила хвороба? (мініатюрна, недокрівна від каліфорнійських зефірів) Отже, хвороба дівчини - зав'язка новели.
- Чому містер Пневмонія став перемагати Джонсі? У чому бачить порятунок дівчини мудрий доктор?
- Чому Сью з обуренням відкидає всі пропозиції та зачіпки? (Мистецтво - вище)
- Як повела себе Сью
після розмови з лікарем? Як у цій картині розкривється її характер? Які ще
приклади з твору доводять, що Сью – мужня, добра, людяна? (серденько, дівчинка, десять шансів проти одного, біле мишенятко)
* Інсценізація «
Діалог подруг: «Коли впаде останній листок…» - Які риси характеру і внутрішні
переживання героїнь розкриває цей діалог? ( доброзичливість,
прагнення допомогти, любов, підтримка, турбота, піклування; небажання жити,
втома – вдавана зневага, оптимізм)
- Отже, що придумала Джонсі, щоб пояснити причини свого небажання жити ? (Зливається з природою, переконуючи себе, що помре, коли впаде останній лист з плюща)
- Отже, що придумала Джонсі, щоб пояснити причини свого небажання жити ? (Зливається з природою, переконуючи себе, що помре, коли впаде останній лист з плюща)
* Робота з ілюстрацією: знайти епізод, зображений на ілюстрації, прочитайти опис пейзажу, який Джонсі бачить з вікна.
- Яку роль відіграє ця
замальовка? На які деталі звернули увагу? (Безрадісний
краєвид. Безнадія, безвихідь)
- І в той же час чому саме плющ малює автор? (Відповіді дітей. В античній міфології плющ - символ життя і безсмертя)
Отже, Джонсі починає відчувати втому від життя, байдужість до мистецтва, до турбот подруги. Саме в такий емоційно нестабільний епізод з'являється ще один персонаж - колоритна постать старого Бермана.
- Який портрет Бермана малює О. Генрі? Що ми ще дізналися про Бермана?
- І в той же час чому саме плющ малює автор? (Відповіді дітей. В античній міфології плющ - символ життя і безсмертя)
Отже, Джонсі починає відчувати втому від життя, байдужість до мистецтва, до турбот подруги. Саме в такий емоційно нестабільний епізод з'являється ще один персонаж - колоритна постать старого Бермана.
- Який портрет Бермана малює О. Генрі? Що ми ще дізналися про Бермана?
- З ким автор порівнює Бермана? Чому? (робота з ілюстрацією)Який підтекст цього
порівняння? (Мойсей – біблійний герой, що
врятував іудейський народ, вивівши його з єгипетського полону. Отримав 10
заповідей Божих, серед яких є і дуже важлива заповідь)
- Повернемося до
Джонсі. Чому їй було важливо побачити, як упаде останній листок? Як цей листок описано у творі? (зачитати) - На що дівчата не звернули увагу, дивлячись
на листок з вікна? - Як цю ситуацію
пояснила Сью? (зачитується останній абзац)
- Чи згодні ви із словами Сью: «Це і є шедевр
Бермана?» (шедевр: найдосконаліший
твір мистецтва, що свідчить про високу майстерність автора. Малюнок на стіні - це шедевр і в прямому, і в
переносному значенні – він врятував життя людині.
– Чи можна стверджувати, що Берман – це та людина, про яку говорив сам О'Генрі: «Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю
жорстокість навколишнього світу, і це можливо»? Які риси характеру героя
допомогли йому бути людиною?
** Створення схеми
** Акродиктант»:
Сміливість, альтруїзм, милосердя, оптимізм, переживання, об’єднання, жалість, егоїзм, розуміння, терпіння, великодушність, анонімність.
З перших букв складіть слово, яке є визначальним для сьогоднішнього уроку. (Самопожертва )
- Як ви розумієте це слово? (Самопожертва пожертва своїми власними інтересами заради інших. )
- Чи згодні ви, що всі записані слова є складовими частинами самопожертви? Яке слово зайве? (Егоїзм) Давайте замінимо його (етичність, ентузіазм)
Сміливість, альтруїзм, милосердя, оптимізм, переживання, об’єднання, жалість, егоїзм, розуміння, терпіння, великодушність, анонімність.
З перших букв складіть слово, яке є визначальним для сьогоднішнього уроку. (Самопожертва )
- Як ви розумієте це слово? (Самопожертва пожертва своїми власними інтересами заради інших. )
- Чи згодні ви, що всі записані слова є складовими частинами самопожертви? Яке слово зайве? (Егоїзм) Давайте замінимо його (етичність, ентузіазм)
- Отже, одна із рис характеру Бермана – це здатність до самопожертви. А яка риса характеру чи почуття художника
допомогли йому здійснити цю
самопожертву?
** Дописуємо тему уроку : Образ Бермана – втілення найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього(здатності до самопожертви, любові до ближнього)
** Дописуємо тему уроку : Образ Бермана – втілення найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього(здатності до самопожертви, любові до ближнього)
5. Рефлексія. ** Перегляд відео
кліпу та обговорення вражень. – Чи
допоміг цей вид інтерпретації твору О'Генрі краще зрозуміти новелу
«Останній листок»? Що нового відкрили ви для себе?
** Вправа «Останній листок – листок бажання». Уявимо собі, що у нас цей
листок не останній, а просто чарівний. До речі, для Джонсі він таким і
виявився, адже він врятував їй життя. У вас теж є такий листок, він може
виконати ваше бажання, яке сьогодні, у цю мить ви вважаєте найважливішим.
Запишіть його на листках, які ми прикріпимо до нашого уявного плюща – символу
життя і безсмертя - з надією, що бажання ці здійсняться.
6. Підсумки уроку.
Д/З. – підготуватися до уроку ПЧ: прочитати
одну з новел О'Генрі (
бажано «Вождь червоношкірих» або
інші)
Немає коментарів:
Дописати коментар