Урок за
повістю Вольтера «Простак»
9 клас
Тема. Центральний конфлікт
повісті Вольтера «Простак» Трагізм долі Сент-Ів і
Гурона.
Мета:
- дослідити особливості центрального конфлікту повісті; допомогти учням
зрозуміти сутність і причини трагедії мадемуазель де Сент-Ів і Гурона;
- розвивати аналітичні і творчі здібності учнів, вміння робити
характеристику героя та розуміти позицію автора;
- сприяти вихованню таких рис, як толерантність, вміння співчувати, не
миритися із несправедливістю; формувати вміння моделювати свою власну життєву
позицію.
Обладнання: портрет Вольтера, ілюстрації до твору «Простак, магнітофонний запис мелодії «Останній діалог»
Скрипника В.М.
Ланцюжок навчальних ситуацій.
1. Вітання, організація класу.
2.Мотивація навчальної діяльності.
3. Актуалізація опорних знань – усний літературний диктант.
4. Оголошення теми , мети уроку.
5. Інтерв’ю з головним героєм повісті.
6. Робота над характеристикою Простака і французького суспільства.
7. Інсценізація – творчий міні-проект «Зрада може бути тільки в серці»
8. Дискусія «Висока самопожертва чи злочинна зрада?»
9. Компаративний аналіз 66 сонету
В.Шекспіра «Стомившися, вже смерті я благаю…», пер. Д.Паламарчука
10. Робота в парах над листами самоконтролю, створення резюме уроку.
11. Підсумки урок. Д/З. Завд. 20 або
21 на ст..131 ( на чорновику)
Конспект уроку
*1. Вітання, організація
класу.
*2. Мотивація
навчальної діяльності.
Сьогодні ми продовжуємо
працювати над повістю Вольтера «Простак». Це один із найкращих у світовій
літературі творів. Свідченням цього є хоча б ось ці ілюстрації, де представлено
кадри фільму Є.Гінзбурга «Простак», 1994р.
Екранізують зазвичай твори найдосконаліші. Особливо цей твір цікавий і
важливий для молодих людей, він дає багато життєвих орієнтирів.
*3. Актуалізація опорних
знань. Усний літературний диктант
(робота над листами самооцінювання)
(робота над листами самооцінювання)
Питання
для уважних читачів
1. Де і
коли відбуваються події у творі?
2.
Назвіть 3 імені головного героя повісті?
3. Де
народився Простак? (Канада – робота з картою світу)
4. Якого
слова немає у Гуронії?(зрадливість)
Питання
для грамотних читачів
1. Жанр
твору «Простак».
2. Хто
або що є героями філософської повісті? (філософські ідеї)
3.
Представником якої ідейно-політичної і літературної доби є Вольтер?
4. Якими
є основні ідеї цієї епохи?
5. Який
художній прийом використовує Вольтер, коли робить головним героєм твору
француза, який виріс далеко за океаном у Канаді серед гуронців? (очуднення)
6.Які
головні висновки можна зробити, аналізуючи ідейний зміст повісті?
(в ній засуджується монархічна влада і
клерикалізм)
*4. Оголошення теми , мети уроку. Робота з епіграфом: «Ми їдемо до
іншого світу, …бо … від того, що діється в нашому, можна
постраждати душею і тілом». Ці слова сказав
Кандід, герой повісті Вольтера «Кандід, або оптимізм», їде до Латинської
Америки, на відміну від героїні повісті «Простак», яка пішла у світ інший…
*5. Інтерв’ю з головним героєм повісті, яку проводить
група учнів-журналістів. Вони вдома, читаючи твір, продумали систему питань,
які допомагають краще зрозуміти і охарактеризувати образ Гурона. Наприклад, -
Чому ви подарували свою ладанку панам де Керкабон? - Чому ви захищали Францію, хоч і не
народилися тут? - Як ви сприйняли
звістку про змушену зраду Сент-Ів? - Як
ви ставитеся до пана Гордона?
*6. Робота над характеристикою
Простака і французького суспільства.
Дослідження
центрального конфлікту у творі
Риси
характеру Простака: простосердий, щирий, відвертий, вдячний, доброзичливий,
розумний, допитливий, здатний на глибокі почуття.
- Які ідеї
Просвітництва прагнув донести до читача Вольтер, змальовуючи образ Простака?
(ідею «природної людини»)
(ідею «природної людини»)
- У який світ потрапляє герой, приїхавши у
Францію? ( Характерні риси французького суспільства: неповага і неувага до
інших, насильство, невдячність, шпигунство, наклепництво, беззаконня, «дикуни, рафіновані негідники»)
- Яким є цей світ для Гурона? ( чужим)
- Які стосунки неминучі між чужими? (конфлікт)
Таким чином,
ми спостерігаємо у творі глобальну опозицію Просвітництва – конфлікт
природи і цивілізації, тобто Гурона і
французького суспільства.
- Для кого з героїв повісті Вольтера цей світ
теж виявився чужим? (для Сент-Ів)
- Давайте звернемось до найдраматичніших
сторінок повісті. Щоправда, це буде не зовсім текст Вольтера, тому що творча
група учнів створила свій невеличкий сценарій з а повістю і зараз
продемонструють вам свій творчий міні-проект.
*7. Інсценізація «Зрада може бути
тільки в серці»
Простак: Кохана, люба моя! Ви моя добродійниця, моя
надія і моє життя. Ви – половина мене самого. Ви – моя дружина!
Сент-Ів: (зітхаючи)
Мені бути вам дружиною! Ах, любий, коханий, це ім’я, це щастя, ця
винагорода не для мене; я помираю, і я варта цього! О, Боже мого серця! Ти,
якого я принесла в жертву для пекельних демонів! Усе скінчене, мене покарано,
живіть щасливо…
Простак: Яким страхом і смутком наповнюється моє
серце, коли я чую ці слова! Чому ви так говорите моя люба?
Сент-Ів: Добре. Нехай мужність мене не покине. Я
розкажу усю правду. Я зрадила вас, любий мій Геркулесе. Але я повинна була це зробити, щоб врятувати вас.
Простак: Я не можу в це повірити! Про яку зраду ви
говорите. Ви мене, дикуна, витягнули із в’язниці. Ви залишалися мені вірною,
навіть не знаючи мене добре.
Сент-Ів: Але це дійсно так, тому що приближений міністра
пан де Сен-Пуанж не просто так підписав папери про Ваше звільнення. Цьому ціною
була моя честь… Я так винна перед тобою, Геркулесе!
Простак: Ти винна? Ні, ти невинна! Зрада може бути тільки в
серці: твоє ж серце належить чесноті і мені! А моє серце завжди буде належати
тільки тобі.
Сент-Ів: О, мій коханий!, смерть покарала мене за мою
нестійкість; але я помираю заспокоєна, бо знаю, що ви вільні; я кохала вас,
зраджуючи, й кохаю вас, прощаючись з вами навіки.
Вчитель:
- Дякую акторам і
сценаристам. Думаю, ви зробили те, чого, на думку Пушкіна і Андре Моруа, не
зробив захоплений філософськими ідеями Вольтер. Тобто у нашій інсценівці були
представлені саме образи людей із їхніми глибокими душевними переживаннями, а
не філософські ідеї. Надіюсь, страждання героїв вас вразили, і вам хочеться
поділитися своїми думками з цього приводу,
а тому пропоную питання невеликої дискусії
*8. Дискусія «Висока самопожертва
чи злочинна зрада?»
1) Чи виправдана жертва
Сент-Ів?
2) Чи схвалюєте ви її
вибір?
3) Чи можна було врятувати Простака по-іншому?
4) Як, на вашу думку, автор ставиться до своєї героїні?
5) Чому письменник
у кінці твору «вбиває» свою героїню?
( У ході дискусії
учні мають прийти до висновку, що, не дивлячись на велику прихильність автора
до героїні («прекрасна Сент-Ів, ніжна Сент-Ів»), він «не дозволяє» їй далі жити, щоб підкреслити: у такому
жорстокому світі немає місця справжнім людським чеснотам, а отже світ
влаштований неправильно).
- Проблема вибору,
проблема зіткнення героя із жорстоким і несправедливим світом не нова у
художній літературі. Згадаймо, у яких творах ми вже зустрічались із цими
проблемами? ( Шекспір «Гамлет», Кальдерон «Життя – це сон», Сервантес «Дон
Кіхот»). Сьогодні я пропоную вам згадати іще один твір Шекспіра. Подумайте, чим
він схожий на повість Вольтера, а в чому їхня відмінність?
*9. Виразне читання 66 сонету
В.Шекспіра «Стомившися, вже смерті я благаю…», пер. Д.Паламарчука.
Компаративний аналіз : спільне – зображення світу, ворожого головному
герою; - зіткнення чесної і чистої душі із жорстокістю
оточуючого світу;
Відмінне
– герой сонету продовжує жити, бо його тримає його любов, його кохана,
– герой сонету продовжує жити, бо його тримає його любов, його кохана,
- герой
Вольтера кохану втрачає.
- Що ж тримає у цьому
світі Гурона Простака? Чи можна його назвати жертвою, як і Сент-Ів?
Чи можна говорити про трагізм його долі? ( аналіз останніх рядків повісті.
Висновок: герой продовжує жити, але під новим іменем. Чому? Немає попереднього імені, немає і людини, її
внутрішнього змісту. Простак «постраждав душею» (Кандід))
*10. Підсумкова
робота з листами самоконтролю. Створення
резюме уроку (звертаємося до теми уроку і ще раз озвучуємо центральний конфлікт повісті
- конфлікт Гурона
і французького суспільства, тобто природи
і цивілізації. Вказуємо сутність і причини трагедії мадемуазель де
Сент-Ів і Гурона: несправедливо влаштований світ неминуче веде до трагедії)
Риси
характеру Простака: простосердий, щирий, відвертий, вдячний, доброзичливий,
розумний, допитливий, здатний на глибокі почуття.
- Які ідеї
Просвітництва прагнув донести до читача Вольтер, змальовуючи образ Простака? (
ідею «природної людини»)
- У який світ потрапляє герой, приїхавши у
Францію? ( Характерні риси французького суспільства: неповага і неувага до
інших, насильство, невдячність, шпигунство, наклепництво, беззаконня, «дикуни, рафіновані негідники»)
- Яким є цей світ для Гурона? ( чужим)
- Які стосунки неминучі між чужими? (конфлікт)
Таким чином,ми спостерігаємо у творі
глобальну опозицію Просвітництва – конфлікт природи і цивілізації, тобто Гурона і французького суспільства.
Немає коментарів:
Дописати коментар