Уроки за віршем М.Цвєтаєвої «Книжки в обкладинках червоних».5 клас.

Урок 1.
Тема.  М.І.Цвєтаєва. «Книжки в обкладинках червоних». Чарівний світ літератури й мистецтва у вірші. Знайомі образи з прочитаних книг.
Мета: допомогти учням зрозуміти зміст поезії М.Цвєтаєвої, коротко ознайомити із її творчістю; розвивати навички читання та усвідомлення прочитаного; сприяти вихованню уважного і шанобливого ставлення до художньої літератури.
Обладнання: портрет поета Марини Цвєтаєвої, ілюстрації до творів Марка Твена, портрет Марка Твена; аудіозапис мелодії Шумана.
Епіграф.                       Людина з гарною книжкою в руках  ніколи не буде самотньою.
К.Гольдоні
Хід уроку.
1. Повідомлення  теми, мети уроку
2. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів:  * Бесіда:  - Чи відомі вам  літературні твори про літературні твори?       - Які ваші улюблені книжки?   - Якому із цих творів ти б міг присвятити власний літературний твір?
* Обговорення питання: чим відрізняються твори віршовані від прозових? ( рима, ритм, чергування наголошених і ненаголошених рядків)
3. Мотивація навчальної діяльності. Сьогодні ми будемо говорити про творчість поета, який не лише дуже захоплювався читанням художніх творів, але і сам присвятив улюбленим книжкам свою поезію. Цей поет – Марина Цвєтаєву. Думаю, вона цілком розділяла думку К.Гольдоні про гарну книжку. А як розумієте ці слова ви? (Обговорення змісту епіграфа)
4. Робота над темою уроку.
* Робота з матеріалом підручника про М.Цвєтаєву:  самостійне читання, обговорення вражень,  створення схеми  «Марина Цвєтаєва».
 




*  Самостійне опрацювання статті «Чим цікаві ранні вірші Цвєтаєвої?» Обговорення питання:  - Які ознаки творчості Марини Цвєтаєвої є визначальними ? (свіжість почуттів і щоденникові відвертість) – Як ви розумієте ці слова? Спробуйте помітити ці ознаки  у вірші «Книжки в обкладинках червоних»
Виразне читання вчителем поезії «Книжки в обкладинках червоних»
* Словникова робота: раювання, Гріг, Шуман, Киї, знічев’я,  смолоскип, Діоген, тронний зал
* Музична хвилинка: слухання фрагменту мелодії Р.Шумана «Мрії» («Грезы»). Обговорення питання, поставленого перед слуханням мелодії: - Які почуття передає композитор у своєму творі? – Які рядки вірша згадувалися під час слухання музики?
* Переказ змісту вірша своїми словами;  + коментар  вчителя.
* Бесіда за змістом поезії: -
 - Про яку пору життя людини говориться у вірші?
 - Як у цій поезії схарактеризовано пору дитинства?
  - Які дитячі захоплення були в авторки вірша? 
 - Про героїв  яких літературних творів ідеться у вірші?  Хто є автором цих творів?
- Які з ілюстрацій до творів Марка Твена можна вважати і ілюстраціями до вірша Цвєтаєвої?
- Чи збігаються ваші враження про ці книжки із враженнями поетеси?
* Робота над виразним читанням поезії: - обговорення особливостей інтонації, темпу і тембру голосу читача,                                - виразне читання вірша учнями .
 5. Рефлексія.   – Вправа «Представ письменника» (використовується створена на уроці схема)
- Усний літературний диктант (Гра в чесність – учні самостійно підраховують кількість питань, на які вони знали відповідь)
1) У якому місті народилася Марина Цвєтаєва?
2) Засновником якого музею був батько поетеси?
3) Про кого Цвєтаєву згадувала так: «Вона залила нас музикою»?
4) У скільки років Цвєтаєва почала писати вірші?
5) Як називається перша збірка поета?
6) Які ще мови, крім російської, знала Цвєтаєва і навіть писала ними вірші?
7) Переважно про яку пору життя людини ідеться у вірші «Книжки в обкладинках червоних»?
8) Які твори згадуються у цьому вірші?
9) Як звали давньогрецького філософа, що згадується у вірші?
10) Хто такі Гріг, Шуман, Кюї?
11) Кого у вірші названо «Мої ви друзі незрадливі»?
12) Хто переклав цей вірш на українську мову? (Валерія Богуславська)
6. Д/З.  – Підготувати виразне читання вірша  Марини Цвєтаєвої.
- Усно відповісти на пит. на ст. 224.
 - За бажанням створити власні ілюстрації до поезії Цвєтаєвої
                                                              
                                                                        Урок 2
Тема.  М.І.Цвєтаєва. «Книжки в обкладинках червоних». Образ ліричної героїні, котра любить читати. Роль літературних і музичних асоціацій у творі.
Мета: вчити учнів виразно читати поетичний твір, порівнювати оригінал і переклад, висловлювати своє розуміння і бачення змісту поезії,  створювати власні роздуми про художній твір; розвивати образне мислення та уяву учнів, зв’язне мовлення; сприяти вихованню поваги до мистецтва.
Обладнання: портрет поета М.Цвєтаєвої; аудіо відеозапис читання вірша в оригіналі Людмилою Духовною,  аудіозаписи мелодій Гріга, Шумана.
Епіграф.                                                               Книжки – найкращі друзі. Вони ніколи не зрадять.
А.Доде
Хід уроку.
1. Повідомлення  теми, мети уроку. 

2. Мотивація навчальної діяльності. Працюючи сьогодні на уроці, ми не лише дізнаємося про найкращих друзів, які ніколи не зрадять, але і зрозуміємо, у кого такі друзі можуть бути; тобто – хто вартий справжньої дружби!  
3.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.  * Бесіда:  - Представте автора  твору «Книжки в обкладинках червоних». - Чим цікаві ранні вірші Цвєтаєвої?  - Як би ви визначили тему вірша «Книжки в обкладинках червоних»? А якою є його головна думка?
4. Робота над темою уроку. * Виразне читання вірша М.Цвєтаєвої «Книжки в обкладинках червоних».
* Аналіз поезії  - Поясніть перший рядок поезії. Що,  на Вашу думку,  можна назвати «дитячими раюваннями»? А що вкладає у ці слова Цвєтаєва?
-         Якими словами поет називає книги? Про що це свідчить?
-         Яку метафору використовує автор, звертаючись до книг? Розкрийте її зміст.
-         Якими словами у вірші передається захоплення дівчинки читанням творів?  Чому і про що, на вашу думку, забувала мама?
Музична хвилина ( перед прослуховуванням мелодій діти  отримують завдання: знайти у вірші Цвєтаєвої рядки, які за настроєм відповідають змісту мелодії.
-         Що означають слова «Під Гріга, Шумана, Кюї  Я проживала долю Тома»? Чи переживали ви щось подібне, коли читали відомий твір Марка Твена?
-         Які епізоди відомих творів згадано у вірші? Чому саме ці епізоди згадує автор поезії?
* Аналіз поезії :
-         Знайдіть у тексті питальне речення. Хто і кому ставить це питання?  Чи можна це питання вважати риторичним? Як ви розумієте це питання?
* Робота над терміном «Лірична героїня»:
      - Хто, на вашу думку, є головним героєм вірша Марини Цвєтаєвої?
     -  Які риси характеру цієї людини можна назвати?
-         Чи завжди у віршах поети говорять про себе і свої почуття? – Висновок про «Ліричного героя» поетичного твору.
-          Спробуйте створити словесний портрет ліричної героїні вірша «Книжки в обкладинках червоних».
* Аналіз поезії :
-         Про    які часи і чому автор вірша говорить: «Легенди золотих часів»?
-         Розкрийте зміст метафори «золотих імен засів».
-         Яке значення, на думку Цвєтаєвої, мають книги в житті дитини, як впливають на її душу?
-         Який символічний зміст вкладено у слова «червоні книги»?
-         Який переклад, на вашу думку доцільніший: палітурки чи обкладинки?
-         (В оригіналі: «Книги в красном переплете» Переплет – твердая обложка книги.) 
* Робота з оригінальним текстом: а) повільне читання тексту мовчки; б) обговорення змісту незрозумілих слів та виразів оригіналу; в)слухання аудіозапису читання вірша в оригіналі Людмилою Духовною; г) повторне читання  оригінального тексту вголос.
Порівняльний аналіз оригіналу і перекладу.
-         Які слова в оригіналі замість слів «розраду несете»? («привет прощальный шлете»). Чи близькі за змістом ці слова?
-         Яке слово в останньому рядку першої строфи відсутнє у перекладі? (потертом) Яке смислове навантаження цього слова?
-         Як в оригіналі звучать слова: «Мамо, три рядки!..»? Чому перекладач взяв саме ці слова?
-         Які слова оригінального тексту передає епітет «тремкі вогники»? (Дрожат на люстрах огоньки)
-         Який додатковий зміст, порівняно із словами оригіналу, несуть слова «я проживала долю Тома»? (я узнавала судьби Тома)
-         Про яке дерево немає мови в оригіналі? Чому перекладач використав саме цей образ? ( «духмяність лип»)
-         Як в оригіналі говориться про золоті часи? (Легенди золотих часів) Чому така розбіжність між оригіналом  і перекладом у цих рядках? («взор смелей и сердце чище
-         Який додатковий зміст, порівняно із словами оригіналу, несуть слова «золотих імен засів»?
-         Чи зумів автор перекладу передати тему та головну думку вірша – показ захоплення дитини читанням книг Марка Твена та висвітлення животворного впливу цих творів на дитячу душу?
5. Рефлексія.  – Обговорення слів А.Доде, взятих в якості епіграфу до твору: «Книжки    – найкращі друзі. Вони ніколи не зрадять. (А.Доде)
-  Твір-мініатюра «Моя книга в червоній палітурці»
6. Д/З.  – Записати до зошита твір-мініатюру «Моя книга в червоній палітурці»
- Підготуватися до уроку позакласного читання 1) Марк Твен «Принц і злидар» або
2) Дж. Родарі «Казки по телефону»



Немає коментарів:

Дописати коментар