Методична допомога для 5 класу

Календарно – тематичне планування
навчального матеріалу
із  зарубіжної літератури
2015/2016 н.р. у 5класі

Зарубіжна література -  5 клас
 Головна мета вивчення предмета «Зарубіжна література» в загальноосвітній школі – прилучення учнів до здобутків світової літератури і культури, розвиток творчої особистості (читача), формування в неї гуманістичного світогляду, високої моралі, естетичних смаків, а також якостей громадянина України, який усвідомлює свою належність до світової спільноти.
Завдання вивчення літератури в 5 – 7 класах (прилучення до читання):
· сформувати в учнів стійкий інтерес до літератури, прилучити їх до читання;
· сприяти формуванню моральних якостей школярів засобами літератури, їх національній самоідентифікації, розумінню значення української мови та іноземних мов в опануванні здобутків світової культури;
· дати уявлення про зміст і форму художнього твору, їх складники;
· сформувати в учнів основні вміння аналізу та інтерпретації художнього твору;
· сформувати вміння характеризувати літературних персонажів, виявляти засоби виразності;
· дати основні уявлення про оригінал і художній переклад, сформувати елементарні вміння та навички порівняння художніх творів в оригіналах і перекладах (із використанням іноземних мов, якими володіють учні);
· розвивати вміння і навички зв’язного мовлення (усного і писемного) у процесі підготовки різних видів робіт (висловлення власної думки щодо прочитаного, характеристика образу, складання плану твору, написання твору на літературну тему тощо).  

      Календарно-тематичне планування  складено відповідно до нових програм зі зарубіжної літератури (2012., зі змінами 2015р.).
( Зарубіжна література, 5-9 класи.  Авторський колектив:
д.філол.н., проф., зав. кафедри світової літератури Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка  О.М. Ніколенко (керівник колективу), к.пед.н., головний спеціаліст департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і наук, молоді та спорту України  К.В. Таранік-Ткачук, зав. сектору Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОНмолодьспорту С.П. Фоміна, зав. навчально-методичного кабінету світової літератури та російської  мови Кіровоградського ОІППО імені В. Сухомлинського  О.В. Ревнивцева, учитель-методист гімназії № 117 імені Лесі Українки м. Києва Т.П. Сегеда, учитель-методист спеціалізованої школи № 80 м. Києва Н.В. Онищенко. )
  Підручник – Є.Волощук. Світова література. Підручник для 5 класу ЗНЗ. Київ, «Генеза», 2013.

                                        Зарубіжна література 5 клас
70 годин, І семестр – 32 години, ІІ семестр – 38 годин
текстуальне вивчення творів – 56 годин;
розвиток мовлення – 4 години;
позакласне читання – 4 години;
резервний час – 6 годин.

  
Обов’язкова кількість видів контролю у 5 класі

Семестр
Контрольні роботи
Розвиток мовлення
Позакласне читання
Перевірка зошитів
Прим.
Різні форми контролю
Контрольний класний твір
І
2
-
2
(1у+1п)
2
4

ІІ
2
1
2
(1у+1п)
2
5



Дата
Кор
Зміст навчального матеріалу
Учні повинні знати, вміти
Д\З
Примітки



Вступ (2 г.)
- значення світової літератури в сучасному житті людини й людства;
- різновиди та характерні риси фольклорних творів (малих жанрів);
поняття  «фольклор», «прислів’я», «приказка», «загадка», «пісня», - розрізняти їх за будовою і художніми особливостями;


1


Світова література – духовна скарбниця людства. Роль книги в сучасному житті.
Чит . на ст.8-11

2


Фольклор, його характерні ознаки. Фольклорні жанри різних народів (прислів’я, приказки, загадки, пісні).
Завд. на ст. 18

3


Урок з розвитку мовлення (РМ) (письмово) Складання оповідання за прислівям.

Записати оповід.





Казки народів світу (17 год)
Учень виразно читає тексти казок; 
визначає головну думку прочитаного;
переказує тексти казок  (окремі фрагменти й цілісно);
висловлює враження і власне ставлення до подій творів;
дає характеристику казкових персонажів, оцінює їхні вчинки, моральні якості;
 називає основні ознаки фольклорної і літературної казки, демонструє їх прикладами із прочитаних творів;
виявляє елементи  будови казок (зачин, основна частина, кінцівка, діалоги, повтори та ін.);



4


Жанрова специфіка фольклорної і літературної казки. Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові та ін.), їх характерні ознаки.
Чит . на ст. 20-24

5


Індійська народна казка «Фарбований шакал». Викриття в образах тварин негативних людських якостей. Філософський зміст казки.
Завд. на ст 25-26

6


 Японська народна казка «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик». Образ Іссумбосі. Національний колорит японських казок.
  Чит . на ст. 31-34

7


Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці
Підг. до ур. ПЧ

8


Урок позакласного читання (ПЧ) Російська народна казка «Василиса Прекрасна»
Завд. на ст.  37

9


Арабська народна казка «Сіндбад-Мореплавець» (третя подорож). Утвердження  жаги відкриття світу, мужності й людяності в казці.
Дочитати казку

10


Втілення в образі Сіндбада - Мореплавця віри в перемогу людини над обставинами
Чит . на ст.  48

11


Значення діяльності братів Я. і В. Грімм у збиранні й збереженні фольклору. Моральні цінності в казках.
Чит . на ст.  49-50

12


Брати Я. і В. Грімм. «Пані Метелиця». Характеристика образів персонажів казки. Антитеза у творі.
Завд. на
с т.  56-57 Підг. до ур. ПЧ

13


ПЧ   Російська народна казка «Морозко»
Повторення - ст. 62-63

14


Контрольна робота (комбінована)
Робота над помилками

15


О. С.Пушкін. Вступ по поеми «Руслан і Людмила» Уславлення народної казки.
Учень називає основні ознаки  літературної казки,
розкриває гуманістичний зміст казок, моральні цінності, втілені в них;
знає визначення понять «антитеза», «алегорія», вирізняє їх у прочитаних текстах, розкриває значення антитези й алегорії у казках;
розуміє поняття «автор літературного твору»;
називає відомих збирачів і авторів казок (Ш. Перро, брати Я. і В. Грімм, О. Пушкін та ін.); 

Завд. на
с т.  69

16


«Казка про мертву царівну і сімох богатирів». Синтез фольклорних і літературних елементів
Переказ казки Пушкіна

17


«Казка про мертву царівну і сімох богатирів». Система образів.
Завд на ст 77

18


Андерсен. «Соловей». Протиставлення «справжнього» і «штучного» в казці.
Дочит. казку

19


Андерсен «Соловей». Соловей як втілення сили природи й мистецтва; зміни в образі імператора
Чит . на ст.  92-94

20


Оскар Уайльд  «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їх характеристика.
Дочит. казку

21


Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя.
Повтор - ст. 113-114

22


Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Символічний зміст назви твору. Основний конфлікт твору.


23


Контрольна робота (розгорнута відповідь на питання)
Робота  над помилками




Природа і людина ( 8 год.)
Учень виразно читає і емоційно сприймає віршовані й прозові твори;
дає визначення термінів «тема», «ідея», розкриває їх у прочитаних творах, наводить відповідні цитати;
знаходить у творах описи природи (пейзажі), розкриває їх емоційне забарвлення, роль у тексті;
визначає ставлення автора до світу природи, знаходить і коментує  відповідні цитати;
дає визначення понять «епітет», «метафора», вирізняє їх у прочитаних текстах, встановлює роль у розкритті авторського задуму;
встановлює специфіку літературного пейзажу порівняно з іншими творами мистецтва (живопису, музики);
виявляє зв'язок із фольклором прочитаних літературних творів на рівні окремих образів, художніх засобів, жанрових рис (пісня). 



24


Джон Кітс. «Про коника та цвіркуна». Поетизація образу природи
Завд. на
с т. 121

25


Й. В. Гете. «Нічна пісня подорожнього». Зображення взаємозв’язку різних сфер природи й людини
Напам’ять вірш Гете

26


Г.Гейне. «Задзвени із глибини…». Втілення краси весняної природи у вірші. Зв'язок із фольклором (пісня).

Напам’ять вірш Гейне

27


Е. Сетон-Томпсон. «Лобо».  Жанрові особливості оповідання
Дочит. 1розділ

28


Е. Сетон-Томпсон. «Лобо». Авторські спостереження за світом природи: зображення поведінки та звичок тварин. (Аналіз І розділу
Прочит. 2 розділ

29


Е. Сетон-Томпсон «Лобо». Утвердження любові до всього живого. (Аналіз ІІ розділу)
Прочит. 3 розділ

30


Е. Сетон-Томпсон «Лобо». Зображення художніх образів, їх розкриття в  подіях твору. (Аналіз ІІІ розділу)
Підгот до уроку РМ

31


РМ (усно) Усний переказ ключових епізодів оповідання Е. Сетон-Томпсона «Лобо»
Повторення - ст. 151-152

32


Урок повторення і узагальнення вивченого у І семестрі
Повт. вивч. у ІІ сем.




Світ дитинства  (13 г.)

Учень виразно читає (в тому числі по «ролях», коментоване читання) фрагменти текстів;
має початкові уявлення про «сюжет»;
називає елементи сюжету, визначає їх у творах;
розповідає про основні події прочитаних творів Марка Твена і Е. Портер;
переказує окремі розділи (фрагменти) прозових текстів;
знає і розуміє поняття «портрет», визначає у тексті портрети персонажів;
характеризує образи персонажів, дає оцінку їхнім  моральним якостям, вчинкам;
визначає окремі художні засоби створення образів персонажів (портрет, вчинки, мова, ставлення до інших тощо);
має початкові уявлення про поняття «повість», «роман», розрізняє їх жанрові ознаки на прикладі прочитаних творів;
порівнює образи Тома Сойєра і Гекльберрі Фінна, Тома Сойєра і Поліанни, визначає схожість і відмінність між ними (на рівні рис характеру);
знає українських перекладачів творів М. Твена і Е. Портер, порівнює оригінали й переклади творів у фрагментах (за умови володіння іноземною мовою).



33


Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра». Історія створення  твору. Секрети популярності повісті Марка Твена.
Прочит.  ІІ розділ пов.

34


Світ дитинства у повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра.
Прочит. розд. ІХ

35


Світ дорослих і світ дітей у повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра». Вплив світу дорослих на дитячі стосунки ( розділи IV-VIII)
Прочит. розд . ХХІІІ

36


Том Сойєр і  Гекльберрі Фінн: спільне і відмінне в характерах героїв.
Завд. 1-3, ст. 179

37


Провідні ідеї твору (дружба, кохання, людяність та ін.).
Прочит. розд . ХХХІ

38


Перехід від стихії гри до справжніх цінностей і вчинків.


39


РМ(усно). Стислий усний переказ за поданим планом уривку «Втікачі на безлюдному острові» (розділ XХ, ст. 250, Ковб.))
Завд.4-6 , ст. 179

40


Дружба, кохання, людяність, справедливість – провідні ідеї повісті «Пригоди Тома Сойєра»
Завд. 7,    ст. 179

41


Ставлення автора до своїх героїв: Том Сойєр - головний герой повісті
Прочит. ст. 180-181

42


Елеонор Портер. «Поліанна». Робота з текстом повісті
Чит ст182-184

43


Елеонор Портер. «Поліанна». Щирість, мужність і оптимізм героїні твору, її вплив на життя міста
Прочит. р.3  «Поліанни»

44


Поліанна та її друзі. Художні засоби розкриття образу Поліанни
Прочит. р. 4, 5

45


Ідея радості життя й відкриття світу у творі Е. Портер «Поліанна»
Завд. на  ст. 196

46


Контрольний твір (М.Твен «Пригоди Тома Сойєра», Е.Портер «Поліанна»)
Повт. тему




Сила творчої уяви  (10 г.)



47


Льюїс Керролл (1832-1898). «Аліса в Країні Див». Творча історія книги, її зв’язок із біографією письменника та життям Англії «вікторіанської» доби. (Розділи І- ІІ)
Учень:
знає основні відомості про письменника Л. Керрола, переклади його книг;
розповідає про творчу історію книги «Аліса в Країні Див»;
переказує зміст основних епізодів твору Л. Керрола;
описує і характеризує образ Аліси, а також персонажів, що її оточують;
визначає  ознаки казки й повісті у творі Л. Керрола;
виявляє особливості художньої мови повісті-казці «Аліса в країні Див» на підставі фрагментів оригіналу (за умови володіння іноземною мовою) або на підставі перекладу;
дає визначення поняття «фантастика», виявляє фантастичні елементи у творі Л. Керрола;
розуміє особливості розвитку сюжету в ліричному творі М.І. Цвєтаєвої (як плин почуттів, спогадів, роздумів, образів);
характеризує образ ліричної героїні вірша М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці», світ її захоплень;
розповідає про свої улюблені книги, мистецькі уподобання.  

Чит. ст. 200-203

48


Образ Аліси, світ її уяви
Чит. р. 2

49


Захоплюючі  пригоди Аліси в Країні Див
Чит. р. 6

50


Персонажі, які оточують героїню (Білий Кролик, Король І Королева Сердець, Чеширський Кіт, Казна-Що-Не-Черепаха та інші)
Характ. героїв твору Керролл

51


 Логіка безглуздості або нісенітниця з сенсом як засіб створення дивовижних ситуацій. 
Завд. на  ст. 220

52


Особливості художньої мови твору «Аліса в Країні Див».
Підг. до ур. РМ

53


РМ (письмово) Написання вітального слова на честь літературного героя (або автора) (за повістю-казкою «Аліса в Країні Див» Л. Керролла)
Підг. до ур. ПЧ

54


ПЧ. Бюрґер Г. і Распе Р.Е. «Дивовижні пригоди, подорожі й бойові подвиги барона Мюнхгаузена»
Чит. на ст.220-222

55


М.І.Цвєтаєва. «Книги в червоній палітурці». Чарівний світ літератури й мистецтва у вірші. Знайомі образи з прочитаних книг (Том Сойєр, Гекльберрі Фінн та ін.).
Виразно чит. вірш Цвєтаєвої

56


Образ ліричної героїні, котра любить читати. Роль літературних і музичних асоціацій у творі.
Підг. до уроку дод.читання

57


Додаткове читання
Дж. Родарі «Казки по телефону»
Повт. тему

58


Контрольна робота за розділом «Сила  творчої уяви» (тести,творча робота)
Повт. тему




Сучасна література (9 г.)

Учень:
називає імена популярних сучасних письменників, їхні твори для дітей;
переказує близько до тексту зміст прочитаних творів;
розкриває особливості сюжету;
визначає актуальні ідеї творів;
характеризує образи персонажів у їхніх вчинках, ставленні до інших;
висловлює власне судження щодо подій і вчинків героїв;
розрізняє поняття «персонаж»  і «герой», розкриває специфіку їх зображення у прочитаних творах;
зіставляє образи дітей класичної і сучасної літератури (прочитаних протягом року);
розповідає про свої улюблені твори сучасної літератури, пояснює, чому саме вони привернули увагу;
знає сучасні літературно-художні видання для дітей, характеризує їх цілісно і в окремих частинах – рубрики, окремі твори, ілюстрації та ін.



59


Короткий огляд сучасної літератури для дітей: Р. Дал, Туве Янсон, П. Маар, Дж. Кетлінг Ролінг та їхні твори.
Чит. на ст.226-229

60


Туве Янсон.  «Капелюх чарівника».
Чит. на ст. 230-234

61


Туве Янсон.  «Капелюх чарівника». Чарівність художнього світу твору.

Чит. на ст. 236-239

62


Персонажі твору Туве Янсон, втілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей.
Чит. на ст. 240-242

63


 Туве Янсон.  «Капелюх чарівника». Казковий світ творів Т.Янсон
Підг. до ур. ПЧ

64


ПЧ. Роальд Дал . «Чарлі і шоколадна фабрика».
Повт. твори М.Твена, Е.Портер

65


Додаткове читання
Маар П. «Що не день, то субота»


66


Дитячі персонажі в класичній і сучасній літературі: динаміка змін.
Повт. вивчене

67


Узагальнення і систематизація навчального матеріалу
Підг. до КР

68


Контрольна робота за розділом «Сучасна література у колі добрих справ»
Повт. тему

69


Презентація курсу «Світова література», 6 клас. Рекомендації щодо читання літератури влітку.
Повт. вивчене у 5 кл.

70


Підсумковий урок



Немає коментарів:

Дописати коментар