Календарно – тематичне
планування
навчального матеріалу
із зарубіжної літератури
2015/2016 н.р. у 5класі
Зарубіжна
література - 5 клас
Головна
мета вивчення предмета «Зарубіжна література» в загальноосвітній школі –
прилучення учнів до здобутків світової літератури і культури, розвиток творчої
особистості (читача), формування в неї гуманістичного світогляду, високої
моралі, естетичних смаків, а також якостей громадянина України, який усвідомлює
свою належність до світової спільноти.
Завдання вивчення літератури в 5 – 7
класах (прилучення до читання):
· сформувати в учнів стійкий інтерес до
літератури, прилучити їх до читання;
· сприяти формуванню моральних якостей школярів
засобами літератури, їх національній самоідентифікації, розумінню значення
української мови та іноземних мов в опануванні здобутків світової культури;
· дати уявлення про зміст і форму художнього
твору, їх складники;
· сформувати в учнів основні вміння аналізу та
інтерпретації художнього твору;
· сформувати вміння характеризувати літературних
персонажів, виявляти засоби виразності;
· дати основні уявлення про оригінал і художній
переклад, сформувати елементарні вміння та навички порівняння художніх творів в
оригіналах і перекладах (із використанням іноземних мов, якими володіють учні);
· розвивати вміння і навички зв’язного мовлення
(усного і писемного) у процесі підготовки різних видів робіт (висловлення
власної думки щодо прочитаного, характеристика образу, складання плану твору,
написання твору на літературну тему тощо).
Календарно-тематичне планування
складено відповідно до нових програм зі зарубіжної літератури (2012., зі змінами 2015р.).
( Зарубіжна література, 5-9 класи. Авторський
колектив:
д.філол.н., проф., зав.
кафедри світової літератури Полтавського національного педагогічного
університету імені В.Г. Короленка О.М. Ніколенко (керівник колективу), к.пед.н., головний спеціаліст департаменту
загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і наук, молоді та
спорту України К.В. Таранік-Ткачук, зав. сектору Інституту інноваційних технологій
і змісту освіти МОНмолодьспорту С.П. Фоміна,
зав. навчально-методичного кабінету світової літератури та російської мови Кіровоградського ОІППО імені В.
Сухомлинського О.В. Ревнивцева, учитель-методист гімназії № 117 імені Лесі Українки
м. Києва Т.П. Сегеда, учитель-методист спеціалізованої школи № 80 м . Києва Н.В. Онищенко.
)
Підручник – Є.Волощук. Світова література.
Підручник для 5 класу ЗНЗ. Київ, «Генеза», 2013.
Зарубіжна література 5
клас
70 годин, І семестр – 32 години, ІІ семестр – 38 годин
текстуальне
вивчення творів – 56 годин;
розвиток
мовлення – 4 години;
позакласне
читання – 4 години;
резервний
час – 6 годин.
Обов’язкова
кількість видів контролю у 5 класі
|
Семестр
|
Контрольні
роботи
|
Розвиток
мовлення
|
Позакласне
читання
|
Перевірка
зошитів
|
Прим.
|
|
|
Різні
форми контролю
|
Контрольний
класний твір
|
|||||
|
І
|
2
|
-
|
2
(1у+1п)
|
2
|
4
|
|
|
ІІ
|
2
|
1
|
2
(1у+1п)
|
2
|
5
|
|
|
№
|
Дата
|
Кор
|
Зміст навчального матеріалу
|
Учні повинні знати, вміти
|
Д\З
|
Примітки
|
|
|
|
|
Вступ (
|
- значення світової літератури в сучасному
житті людини й людства;
- різновиди та характерні риси фольклорних
творів (малих жанрів);
- поняття «фольклор», «прислів’я»,
«приказка», «загадка», «пісня», - розрізняти
їх за будовою і художніми особливостями;
|
|
|
|
1
|
|
|
Світова література – духовна скарбниця людства.
Роль книги в сучасному житті.
|
Чит . на ст.8-11
|
|
|
|
2
|
|
|
Фольклор, його характерні ознаки. Фольклорні жанри
різних народів (прислів’я, приказки, загадки, пісні).
|
Завд. на ст. 18
|
|
|
|
3
|
|
|
Урок з
розвитку мовлення (РМ) (письмово) Складання оповідання
за прислів’ям.
|
|
Записати оповід.
|
|
|
|
|
|
Казки народів світу
(17 год)
|
Учень виразно читає тексти казок;
визначає головну думку прочитаного;
переказує тексти казок (окремі фрагменти й цілісно);
висловлює враження і власне ставлення до подій
творів;
дає характеристику казкових персонажів, оцінює їхні вчинки, моральні якості;
називає основні ознаки фольклорної і літературної
казки, демонструє їх прикладами із прочитаних творів;
виявляє елементи будови казок (зачин, основна частина,
кінцівка, діалоги, повтори та ін.);
|
|
|
|
4
|
|
|
Жанрова специфіка
фольклорної і літературної казки. Різновиди казок (про тварин, чарівні,
соціально-побутові та ін.), їх характерні ознаки.
|
Чит . на ст. 20-24
|
|
|
|
5
|
|
|
Індійська народна казка «Фарбований шакал». Викриття в
образах тварин негативних людських якостей. Філософський зміст казки.
|
Завд. на ст 25-26
|
|
|
|
6
|
|
|
Японська народна казка
«Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик». Образ Іссумбосі. Національний колорит
японських казок.
|
Чит . на ст. 31-34
|
|
|
|
7
|
|
|
Китайська народна казка
«Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці
|
Підг. до ур. ПЧ
|
|
|
|
8
|
|
|
Урок позакласного читання (ПЧ) Російська
народна казка «Василиса Прекрасна»
|
Завд. на ст. 37
|
|
|
|
9
|
|
|
Арабська народна казка «Сіндбад-Мореплавець» (третя
подорож). Утвердження жаги відкриття
світу, мужності й людяності в казці.
|
Дочитати казку
|
|
|
|
10
|
|
|
Втілення в образі Сіндбада - Мореплавця віри в перемогу
людини над обставинами
|
Чит . на ст. 48
|
|
|
|
11
|
|
|
Значення діяльності братів Я. і В. Грімм у збиранні й
збереженні фольклору. Моральні цінності в казках.
|
Чит . на ст. 49-50
|
|
|
|
12
|
|
|
Брати Я. і В. Грімм. «Пані Метелиця». Характеристика
образів персонажів казки. Антитеза у творі.
|
Завд. на
с т. 56-57 Підг. до ур. ПЧ
|
|
|
|
13
|
|
|
ПЧ Російська народна казка «Морозко»
|
Повторення - ст. 62-63
|
|
|
|
14
|
|
|
Контрольна
робота (комбінована)
|
Робота над помилками
|
|
|
|
15
|
|
|
О. С.Пушкін. Вступ по поеми «Руслан і Людмила»
Уславлення народної казки.
|
Учень називає основні ознаки літературної казки,
розкриває гуманістичний зміст казок, моральні
цінності, втілені в них;
знає визначення понять «антитеза»,
«алегорія», вирізняє їх у
прочитаних текстах, розкриває
значення антитези й алегорії у казках;
розуміє поняття «автор літературного твору»;
називає відомих збирачів і авторів казок (Ш.
Перро, брати Я. і В. Грімм, О. Пушкін та ін.);
|
Завд. на
с т. 69
|
|
|
16
|
|
|
«Казка про мертву царівну і сімох богатирів». Синтез фольклорних і
літературних елементів
|
Переказ казки Пушкіна
|
|
|
|
17
|
|
|
«Казка про мертву царівну і сімох богатирів». Система образів.
|
Завд на ст 77
|
|
|
|
18
|
|
|
Андерсен. «Соловей». Протиставлення «справжнього» і
«штучного» в казці.
|
Дочит. казку
|
|
|
|
19
|
|
|
Андерсен «Соловей». Соловей як втілення сили природи й
мистецтва; зміни в образі імператора
|
Чит . на ст. 92-94
|
|
|
|
20
|
|
|
Оскар Уайльд
«Хлопчик-зірка». Казкові персонажі, їх характеристика.
|
Дочит. казку
|
|
|
|
21
|
|
|
Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного
героя.
|
Повтор - ст. 113-114
|
|
|
|
22
|
|
|
Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Символічний зміст назви
твору. Основний конфлікт твору.
|
|
|
|
|
23
|
|
|
Контрольна
робота (розгорнута відповідь на питання)
|
Робота над помилками
|
|
|
|
|
|
|
Природа і людина (
8 год.)
|
Учень виразно читає і емоційно сприймає віршовані й прозові твори;
дає визначення термінів «тема», «ідея», розкриває їх у прочитаних творах, наводить відповідні цитати;
знаходить у творах описи природи (пейзажі), розкриває їх емоційне забарвлення,
роль у тексті;
визначає ставлення автора до світу природи, знаходить і коментує відповідні
цитати;
дає визначення понять «епітет», «метафора», вирізняє їх у прочитаних текстах, встановлює роль у розкритті
авторського задуму;
встановлює специфіку літературного пейзажу
порівняно з іншими творами мистецтва (живопису, музики);
виявляє зв'язок із фольклором прочитаних
літературних творів на рівні окремих образів, художніх засобів, жанрових рис
(пісня).
|
|
|
|
24
|
|
|
Джон Кітс. «Про коника та цвіркуна». Поетизація образу
природи
|
Завд. на
с т. 121
|
|
|
|
25
|
|
|
Й. В. Гете. «Нічна пісня подорожнього». Зображення
взаємозв’язку різних сфер природи й людини
|
Напам’ять вірш Гете
|
|
|
|
26
|
|
|
Г.Гейне. «Задзвени із
глибини…». Втілення краси весняної природи у вірші. Зв'язок із фольклором
(пісня).
|
Напам’ять вірш Гейне
|
|
|
|
27
|
|
|
Е. Сетон-Томпсон.
«Лобо». Жанрові особливості оповідання
|
Дочит. 1розділ
|
|
|
|
28
|
|
|
Е. Сетон-Томпсон. «Лобо». Авторські спостереження за
світом природи: зображення поведінки та звичок тварин. (Аналіз І розділу
|
Прочит. 2 розділ
|
|
|
|
29
|
|
|
Е. Сетон-Томпсон «Лобо». Утвердження любові до всього
живого. (Аналіз ІІ розділу)
|
Прочит. 3 розділ
|
|
|
|
30
|
|
|
Е. Сетон-Томпсон «Лобо». Зображення художніх образів,
їх розкриття в подіях твору. (Аналіз
ІІІ розділу)
|
Підгот до уроку РМ
|
|
|
|
31
|
|
|
РМ
(усно) Усний переказ ключових епізодів оповідання Е. Сетон-Томпсона «Лобо»
|
Повторення - ст. 151-152
|
|
|
|
32
|
|
|
Урок повторення і узагальнення вивченого у І семестрі
|
Повт. вивч. у ІІ сем.
|
|
|
|
|
|
|
Світ дитинства (
|
Учень виразно читає (в тому числі по «ролях», коментоване
читання) фрагменти текстів;
має початкові уявлення про
«сюжет»;
називає елементи сюжету, визначає їх у творах;
розповідає про основні події прочитаних творів
Марка Твена і Е. Портер;
переказує окремі розділи (фрагменти) прозових
текстів;
знає і розуміє поняття «портрет», визначає у тексті портрети персонажів;
характеризує образи персонажів, дає оцінку їхнім моральним
якостям, вчинкам;
визначає окремі художні засоби створення образів
персонажів (портрет, вчинки, мова, ставлення до інших тощо);
має початкові уявлення про поняття «повість», «роман»,
розрізняє їх жанрові ознаки на прикладі прочитаних творів;
порівнює образи Тома Сойєра і Гекльберрі Фінна,
Тома Сойєра і Поліанни, визначає схожість і відмінність між ними (на рівні
рис характеру);
знає українських перекладачів творів М.
Твена і Е. Портер, порівнює оригінали й переклади творів у фрагментах (за
умови володіння іноземною мовою).
|
|
|
|
33
|
|
|
Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра». Історія
створення твору. Секрети популярності
повісті Марка Твена.
|
Прочит. ІІ розділ пов.
|
|
|
|
34
|
|
|
Світ дитинства у повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра.
|
Прочит. розд. ІХ
|
|
|
|
35
|
|
|
Світ дорослих і світ дітей
у повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра». Вплив світу дорослих на дитячі
стосунки ( розділи IV-VIII)
|
Прочит. розд . ХХІІІ
|
|
|
|
36
|
|
|
Том Сойєр і Гекльберрі Фінн: спільне і відмінне в
характерах героїв.
|
Завд. 1-3, ст. 179
|
|
|
|
37
|
|
|
Провідні ідеї твору (дружба, кохання, людяність та
ін.).
|
Прочит. розд . ХХХІ
|
|
|
|
38
|
|
|
Перехід від стихії гри до справжніх цінностей і
вчинків.
|
|
|
|
|
39
|
|
|
РМ(усно). Стислий усний переказ за поданим планом уривку «Втікачі на безлюдному
острові» (розділ XХ, ст. 250, Ковб.))
|
Завд.4-6 , ст. 179
|
|
|
|
40
|
|
|
Дружба, кохання, людяність, справедливість – провідні
ідеї повісті «Пригоди Тома Сойєра»
|
Завд. 7, ст. 179
|
|
|
|
41
|
|
|
Ставлення автора до своїх героїв: Том Сойєр - головний
герой повісті
|
Прочит. ст. 180-181
|
|
|
|
42
|
|
|
Елеонор Портер. «Поліанна». Робота з текстом повісті
|
Чит ст182-184
|
|
|
|
43
|
|
|
Елеонор Портер. «Поліанна». Щирість, мужність і оптимізм героїні
твору, її вплив на життя міста
|
Прочит. р.3 «Поліанни»
|
|
|
|
44
|
|
|
Поліанна та її друзі. Художні засоби розкриття образу
Поліанни
|
Прочит. р. 4, 5
|
|
|
|
45
|
|
|
Ідея радості життя й відкриття світу у творі Е. Портер
«Поліанна»
|
Завд. на ст. 196
|
|
|
|
46
|
|
|
Контрольний
твір (М.Твен «Пригоди Тома Сойєра», Е.Портер «Поліанна»)
|
Повт. тему
|
|
|
|
|
|
|
Сила творчої уяви (
|
|
|
|
|
47
|
|
|
Льюїс Керролл (1832-1898). «Аліса в Країні Див». Творча
історія книги, її зв’язок із біографією письменника та життям Англії
«вікторіанської» доби. (Розділи І- ІІ)
|
Учень:
знає основні відомості про письменника Л.
Керрола, переклади його книг;
розповідає про творчу історію книги «Аліса в Країні
Див»;
переказує зміст основних епізодів твору Л.
Керрола;
описує і характеризує образ Аліси, а також персонажів, що її
оточують;
визначає ознаки казки й повісті у творі
Л. Керрола;
виявляє особливості художньої мови повісті-казці
«Аліса в країні Див» на підставі фрагментів оригіналу (за умови володіння
іноземною мовою) або на підставі перекладу;
дає визначення поняття «фантастика», виявляє
фантастичні елементи у творі Л. Керрола;
розуміє особливості розвитку сюжету в ліричному
творі М.І. Цвєтаєвої (як плин почуттів, спогадів, роздумів, образів);
характеризує образ ліричної героїні вірша М.
Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці», світ її захоплень;
розповідає про свої улюблені книги, мистецькі
уподобання.
|
Чит. ст. 200-203
|
|
|
48
|
|
|
Образ Аліси, світ її уяви
|
Чит. р. 2
|
|
|
|
49
|
|
|
Захоплюючі
пригоди Аліси в Країні Див
|
Чит. р. 6
|
|
|
|
50
|
|
|
Персонажі, які оточують героїню (Білий Кролик, Король І
Королева Сердець, Чеширський Кіт, Казна-Що-Не-Черепаха та інші)
|
Характ. героїв твору Керролл
|
|
|
|
51
|
|
|
Логіка
безглуздості або нісенітниця з сенсом як засіб створення дивовижних ситуацій.
|
Завд. на ст. 220
|
|
|
|
52
|
|
|
Особливості художньої мови твору «Аліса в Країні Див».
|
Підг. до ур. РМ
|
|
|
|
53
|
|
|
РМ
(письмово) Написання вітального слова на честь літературного героя (або
автора) (за повістю-казкою «Аліса в Країні Див» Л. Керролла)
|
Підг. до ур. ПЧ
|
|
|
|
54
|
|
|
ПЧ. Бюрґер Г. і Распе Р.Е.
«Дивовижні пригоди, подорожі й бойові подвиги барона Мюнхгаузена»
|
Чит. на ст.220-222
|
|
|
|
55
|
|
|
М.І.Цвєтаєва. «Книги в червоній палітурці».
Чарівний світ літератури й мистецтва у вірші. Знайомі образи з прочитаних
книг (Том Сойєр, Гекльберрі Фінн та ін.).
|
Виразно чит. вірш Цвєтаєвої
|
|
|
|
56
|
|
|
Образ ліричної героїні, котра любить читати.
Роль літературних і музичних асоціацій у творі.
|
Підг. до уроку дод.читання
|
|
|
|
57
|
|
|
Додаткове читання
Дж. Родарі «Казки по телефону»
|
Повт. тему
|
|
|
|
58
|
|
|
Контрольна робота за розділом «Сила творчої уяви» (тести,творча робота)
|
Повт. тему
|
|
|
|
|
|
|
Сучасна література (
|
Учень:
називає імена популярних сучасних письменників,
їхні твори для дітей;
переказує близько до тексту зміст прочитаних
творів;
розкриває особливості сюжету;
визначає актуальні ідеї творів;
характеризує образи персонажів у їхніх вчинках,
ставленні до інших;
висловлює власне судження щодо подій і вчинків
героїв;
розрізняє поняття «персонаж» і «герой», розкриває специфіку їх зображення у прочитаних творах;
зіставляє образи дітей класичної і сучасної
літератури (прочитаних протягом року);
розповідає про свої улюблені твори сучасної літератури,
пояснює, чому саме вони привернули
увагу;
знає сучасні літературно-художні видання для
дітей, характеризує їх цілісно і в окремих частинах – рубрики, окремі твори,
ілюстрації та ін.
|
|
|
|
59
|
|
|
Короткий огляд сучасної літератури для дітей: Р. Дал,
Туве Янсон, П. Маар, Дж. Кетлінг Ролінг та їхні твори.
|
Чит. на ст.226-229
|
|
|
|
60
|
|
|
Туве Янсон. «Капелюх чарівника».
|
Чит. на ст. 230-234
|
|
|
|
61
|
|
|
Туве Янсон. «Капелюх чарівника».
Чарівність художнього світу твору.
|
Чит. на ст. 236-239
|
|
|
|
62
|
|
|
Персонажі твору Туве Янсон, втілення в них ідей доброти, щирості,
сімейних цінностей.
|
Чит. на ст. 240-242
|
|
|
|
63
|
|
|
Туве Янсон. «Капелюх чарівника». Казковий світ творів
Т.Янсон
|
Підг. до ур. ПЧ
|
|
|
|
64
|
|
|
ПЧ. Роальд Дал . «Чарлі і
шоколадна фабрика».
|
Повт. твори М.Твена, Е.Портер
|
|
|
|
65
|
|
|
Додаткове читання
Маар П. «Що не день, то субота»
|
|
|
|
|
66
|
|
|
Дитячі персонажі в класичній і сучасній літературі: динаміка змін.
|
Повт. вивчене
|
|
|
|
67
|
|
|
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу
|
Підг. до КР
|
|
|
|
68
|
|
|
Контрольна робота за розділом «Сучасна література у колі добрих справ»
|
Повт. тему
|
|
|
|
69
|
|
|
Презентація курсу «Світова література», 6 клас. Рекомендації щодо читання
літератури влітку.
|
Повт. вивчене у 5 кл.
|
|
|
|
70
|
|
|
Підсумковий урок
|
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар